TANIMLAR

Bu Politikanın uygulanmasında kullanılan kavramlar aşağıda yer verilen anlamları ifade eder:

Açık Rıza: KVKK’ nın 3. maddesinde açık rıza; “belirli bir konuya ilişkin, bilgilendirilmeye dayanan ve özgür iradeyle açıklanan rıza” şeklinde tanımlanmıştır. Ayrıca Anayasa’nın 20. maddesinin 3. fıkrasında, kişisel verilerin, ancak kanunda öngörülen hallerde veya kişinin açık rızasıyla işlenebileceği hüküm altına alınmıştır. Açık rıza, KVKK’ da hem özel nitelikli kişisel veriler, hem de özel nitelikli olmayan kişisel verilerin bakımından temel hukuka uygunluk sebebi olarak öngörülmüştür.

Alenileştirme: “Herkes tarafından bilinir kılma” anlamında olan alenileştirme kavramı, KVKK’ nın 5. maddesinde, kişisel verilerin işlenebilmesi için gerekli olan “kişisel verisi işlenen gerçek kişinin açık rızasının alınması gerekliliği” nin istisnalarından biri olarak sayılmıştır. Buna göre, ilgili kişinin kendisi tarafından alenileştirilen, bir başka ifadeyle herhangi bir şekilde kamuoyuna açıklanmış olan kişisel veriler, ayrıca ilgili kişinin açık rızası olmaksızın KVKK’ nın 4. maddesinde düzenlenen genel ilkeler kapsamında işlenebilecektir.

Anonim Hale Getirme: Anonim hale getirme veya anonimleştirme, verilerin başka verilerle eşleştirilse dahi, hiçbir surette kimliği belirli veya belirlenebilir bir gerçek kişiyle ilişkilendirilemeyecek hale getirilmesini ifade etmektedir. Bu kapsamda, elde kalan veri üzerinden bir izleme yapılarak başka verilerle eşleştirme ve destekleme sonrasında verinin kime ait olduğu anlaşılabiliyorsa, bu verinin anonim hale getirildiği kabul edilemez.

Belirli Bir Konuya İlişkin Olma: Veri işlemek üzere verilen rızanın geçerli olması için rızanın belirli bir konuya ilişkin ve o konu ile sınırlı olması gerekir. Veri sorumlusu ve veri işleyenlerce açık rıza beyanının hangi konuya ilişkin olarak istenildiğinin açıkça belirtilmesi gerekmektedir. Buna göre, genel bir irade açıklaması ile “kişisel verilerimin işlenmesini kabul ediyorum” şeklinde açık uçlu ve belirsiz bir rıza tek başına KVK bağlamında “açık rıza” olarak kabul edilemez.

İlgili Kişi: KVKK’ da, yalnızca gerçek kişilerin verilerinin korunması öngörülmektedir. Bu nedenle KVKK’ da kişisel verisi işlenen gerçek kişiyi ifade etmek için “ilgili kişi” ifadesi kullanılmıştır. Kanuna göre, düzenleme kapsamında korunması gereken temel esas, başta özel hayatın gizliliği olmak üzere temel hak ve özgürlüklerden ibarettir. Son yıllarda önem kazanan kişinin mahremiyet hakkı ile bilgi güvenliği hakkının korunması da bu kapsamda değerlendirilmektedir. Korunması gereken kişi, düzenlemenin tanımlar kısmında açıkça belirtildiği üzere “gerçek kişi”dir.

Kişisel Veri: Belirli ya da belirlenebilir nitelikteki bir kişiye ilişkin her türlü bilgidir. Buna göre, kişisel veriden söz edebilmek için, verinin bir gerçek kişiye ilişkin olması ve bu kişinin de belirli ya da belirlenebilir nitelikte olması gerekmektedir.

Veri Kayıt Sistemi: Kişisel Verilerin belirli kriterlere göre yapılandılarak işlendiği kat sistemini ifade eder.

Müşteri: Hizmet, mal alımı gibi hususlarda ticari ilişki içinde olunan gerçek kişi tüketicileri, bayi, distribütor, tedarikçilerin işlenecek kişisel verileri de dahil olmak üzere; tedarikçi yetkilerini, bayi yetkili ve çalışanlarını, distribütor yetkili ve çalışanlarını ifade etmektedir.

Potansiyel Müşteri: Ürün ve hizmetlerimize kullanma talebinde veya ilgisinde bulunmuş veya bu ilgiye sahip olabileceği ticari teamül ve dürüstlük kurallarına uygun olarak değerlendirilmiş gerçek kişilerdir.

Özel Nitelikli Kişisel Veri: Kişilerin ırkı, etnik kökeni, siyasi düşüncesi, felsefi inancı, dini, mezhebi veya diğer inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, sağlığı, cinsel hayatı, ceza mahkûmiyeti ve güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile biyometrik ve genetik verileridir.

 Silme: Tamamen veya kısmen otomatik yollarla veya herhangi bir veri kayıt sisteminin parçası olmak kaydıyla otomatik olmayan yollarla işlenen kişisel verilerin silinmesi söz konusu kişisel verilerin ilgili kullanıcılar tarafından hiçbir şekilde erişilemez ve tekrar kullanılamaz hale getirilmesi işlemidir.

KVK Kurulu: Kişisel Verilerin Korunması Kurulu’dur.

Veri Sorumlusu: Kişisel Verilerin işlenme amaçlarını ve vasıtalarını belirleyen, verilerin sistematik bir şekilde tutulduğu yeri  (veri kayıt sistemi) yöneten kişi veri sorumlusudur.

Veri İşleyen: Veri sorumlusunun verdiği yetkiye dayanarak onun adına Kişisel Veri işleyen gerçek ve tüzel kişidir.

Çalışan Adayı: Şirketimiz’ e herhangi bir yolla iş başvurusunda bulunmuş ya da özgeçmiş ve ilgili bilgilerini Şirketimiz’ in incelemesine açmış olan gerçek kişilerdir.

Grup Şirket Müşterisi: Grup şirketleri üzerinden Kişisel Verileri elde edilen kişiler

Şirket / Şirketimiz: Uludağ Elektrik Dağıtım Anonim Şirketi (“Şirket”)

Şirket Hissedarı: Şirket’in hissedarı gerçek kişilerdir.

Şirket Yetkilisi: Şirket’in yönetim kurulu üyesi ve diğer yetkili gerçek kişilerdir.

Şirket İş Ortağı: Şirketimiz’ in her türlü iş ilişkisi içerisinde bulundurduğu gerçek kişiler ile tüzel kişilerin çalışanı, yetkilisi, hissedarı olan gerçek kişiler.

Ziyaretçi: Şirketimiz’ in sahip olduğu fiziksel yerleşkelere çeşitli amaçlarla girm olan veya internet sitelerimizi herhangi bir amaç ile ziyaret eden tüm gerçek kişiler.

Üçüncü Kişi: Yukarıda sayılan kişi gruplarına girmeyen gerçek kişilerdir.

3       Gir

Uludağ Elektrik Dağıtım Anonim Şirketi (“Şirket) olarak 6698 sayı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (Kanun”) uyarınca Kişisel Verilerin hukuka uygun olarak korunması ve işlenmesine azami önem veriyor ve tüm planlama ve faaliyetlerimizde bu özenle hareket ediyoruz. Şirket olarak, özel hayatın gizliliğinin temeli olan Kişisel Verilerin korunması ve işlenmesini sadece mevzuata uyum sağlamak doğrultusunda değerlendirmiyor, yaklaşımımızın temeline insana verdiğimiz değeri koyuyoruz. Bu bilinçle Şirket olarak, Kişisel Verilerin korunması ve işlenmesi için tüm idari ve teknik tedbirleri alıyoruz.

3.1     Politikanın Amacı

Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikasının (Politika”) amacı, Kanunun amacına uygun olarak Kişisel Verilerin korunması ve işlenmesinde başta Anayasanın 20. maddesinde düzenlenen özel hayatın gizliliği olmak üzere kişilerin temel hak ve özgürklerini azami derecede korumak ve Şirketimiz’in yükümlükleri ile Kanun uyarınca uyacağı usul ve esaslar haknda Kişisel Veri Sahiplerini bilgilendirmektir. Politikanın amacı doğrultusunda, Şirketimiz tarafından gerçekleştirilen Kişisel Verilerin korunması ve işlenmesi faaliyetlerinde mevzuata tam uyumun sağlanması ve Kişisel Veri Sahiplerinin özel hayat gizliliği ve veri güvenliği haknın korunması hedeflenmektedir.

Gerek kişisel veriye ilişkin Şirket politikalarımızın gerekse Kanun’dan doğan yükümlülüklerin bir gereği olarak kişisel verilerin Kanun’a uygun olarak işlenmesi, güvenliğinin sağlanması, aktarılması, imhası veya anonimleştirilmesi Şirket’in en önemli önceliklerinden bir tanesidir. Bu önceliğin en önemli ayağını ise müşterilerimizin, potansiyel müşterilerimizin, çalışanlarımızın, çalışan adaylarımızın, Şirket hissedarlarının, Şirket yetkililerinin, ziyaretçilerimizin; işbirliği içinde olduğumuz kuruluşların çalışanlarının, hissedarlarının ve yetkililerinin, sözleşmesel ilişkiye girilen gerçek kişiler ve üçüncü kişilerin kişisel verilerinin korunması ve işlenmesi oluşturmaktadır.

Bu doğrultuda, Kanun ve bu kapsamda yayımlanmış mevzuat gereğince işlenen kişisel verilerin korunması için Şirket tarafından gereken idari ve teknik tedbirler alınmıştır. Politika’da kişisel verilerin işlenmesinde Şirket’in benimsediği ve Kanun’da da sayılmış temel ilkelere ilişkin detaylı açıklamalarda bulunulacak, sonrasında ise Şirket’in Kanun’da belirtilen yükümlülüklerini ne şekilde yerine getirdiği detaylı olarak açıklanacaktır.

3.2     Politikanın Kapsamı

Bu Politika; gerçek kişi olmak kaydıyla Şirket Hissedarları, Şirket İş Ortakları, Şirket Yetkilileri, Çalışan Adayla, Ziyaretçiler, Şirket Müşterileri, Potansiyel Müşteriler ve Üçüncü Kişiler in hazırlanmıştır ve bu belirtilen kişiler kapsamında uygulanacaktır. Şirket, bu Politika internet sitesinde yamlamak suretiyle bu Kişisel Veri Sahiplerini Kanun haknda bilgilendirmektedir. Hangi sıfat ile olursa olsun tüzel kişilere bu Politika uygulanmayacaktır. Bu Politika, yukarıda belirtilen ilgili kişiler için, Şirketimiz’in bu ilgili kişilerin Kişisel Verilerini tamamen veya kısmen otomatik olan ya da herhangi bir veri kat sisteminin parçası olmak kaydıyla otomatik olmayan yollarla işlemesi halinde uygulanacaktır. Verinin aşağıda  belirtilen  kapsamda  Kişisel Veri kapsamında  yer  almama veya  Şirketimiz tarafından  gerçekleştirilen  Kişisel  Veri  işleme  faaliyetinin  yukarıda  belirtilen  yollarla olmaması halinde bu Politika uygulanmayacaktır.

4       KİŞİSEL VERİLERİN KORUNMASI

4.1     Kişisel Verilerin venliği

Şirketimiz Kanun’a uygun olarak Kişisel Verilerin hukuka aykırı olarak işlenmesini ve erişilmesini önlemek, Kişisel Verilerin muhafazası sağlamak amacıyla uygun güvenlik düzeyini temin etmeye yönelik gerekli her türteknik ve idari tedbirleri almaktadır. Bu kapsamda çalışanlarımız olarak eğitimlere tabii tutularak kişisel verilerin korunması hakkında bilgilendirilmektedirler. Ayrıca çalışanlarımızla yaptığımız iş sözleşmelerimizde veya Şirketimiz’le sözleşmesel ilişki içerisinde olan kişi veya kurumlarla akdedilen her türlü sözleşmede yer alan gizlilik hükümleri çerçevesinde, yapılan iş veya sunulan hizmet gereği öğrenilen her türlü kişisel veri hukuki koruma altına alınmaktadır. Şirketimiz bünyesinde bulunan kişisel verilerin korunması noktasında Kanun’da çizilen çerçevede her türlü teknik ve idari tedbiri aldığına dair uluslararası standartlarda sertifikalara sahiptir. Bu kapsamda Şirketimiz uluslararası bilgi yönetimi ve güvenliği standarttı olan ISO 27001 belgesi ile sertifikalandırılmıştır.

4.2     Denetim

Şirketimiz yukarıda açıklanan veri güvenliğinin tesisi ve alınan tedbirlerin düzenlilini ve devamlığı sağlamak amacıyla gerekli denetimleri yapar ve yaptırır. Bu kapsamda Şirketimiz bünyesinde bulunan kişisel verilerin Kanun’a uygun olarak muhafazasının sağlanmasına ilişkin Şirketimiz içerisinde prosedürler oluşturulmuştur. Ayrıca gerektiğinde dışarıdan aldığımız hukuki veya teknik destek ile de söz konusu verilerin hukuka uygun olarak muhafaza edildiği düzenli olarak denetlenmekte ve verilerin güvenliği temin edilmektedir.

4.3     Gizlilik

Şirketimiz, ilgili veri sorumluları ve veri işleyenlerin, sahip oldukları Kişisel Verileri Kanun ve Politika hükümlerine aykırı olarak başkasına açıklamamaları ve işleme amacı dışında kullanmamaları için teknolojik imkân ve uygulama maliyetlerine göre gerekli tüm teknik ve idari tedbirleri almaktadır. Bu bağlamda Şirket çalışanlarımız ile Kanun ve Politika hakkında bilgilendirilme ve eğitim çalışmaları yürütülmektedir. Yukarıda da bahsedildiği gibi Şirket’in akdettiği her türlü sözleşmede yer alan gizlilik hükümleri vasıtasıyla, yapılan iş veya sunulan hizmet gereği öğrenilen her türlü kişisel veri hukuki koruma altına alınmaktadır. Zira gizlilik politikamızın en önemli unsurlarından birisi olan kişisel verilerin korunması, Şirketimiz nezdinde son derece önem arz eden bir konudur.

4.4     Kişisel Verilerin Yetkisiz İfşası

Şirketimiz tarafından işlenen Kişisel Verilerin kanuna uygun olmayan yollarla başkaları tarafından elde edilmesi halinde, Şirketimiz bu durumu en kısa sürede ilgili Kişisel Veri Sahibine ve KVK Kurulu’na bildirilmesi için gerekli işlemleri yürütür. KVK Kurulu tarafından gerek görülmesi halinde bu durum KVK Kurulunun internet sitesinde ya da KVK Kurulu tarafından uygun görülecek başka bir yöntemle ilan edilebilir.

4.5     Özel Nitelikli Kişisel Verilerin Korunması

Özel nitelikli kişisel veriler, işlenmeleri halinde sahipleri hakkında ayrımcılık yapılmasına neden olma riski taşıyan verilerdir. Bu nedenle diğer kişisel verilere göre çok daha sıkı şekilde korunmaları gerekmektedir. Tanımlar kısmında belirtildiği üzere, kilerin ırkı, etnik kökeni, siyasi düşüncesi, felsefi inancı, dini, mezhebi veya diğer inançları, kılık ve kıyafeti, dernek, vakıf ya da sendika üyeliği, sağlığı, cinsel hayatı, ceza mahkûmiyeti ve güvenlik tedbirleriyle ilgili verileri ile biyometrik ve genetik verileri Özel Nitelikli Kişisel Veridir. Şirketimiz tarafından Özel Nitelikli Kisel Verilerin, başkaları tarafından öğrenildiği takdirde ilgili kişinin mdur olabilmesine veya ayrımcığa maruz kalabilmesine neden olabilecek nitelikte veriler olmaları dikkate alınırak,  hukuka uygun olarak lenen bu tür kişisel verilerin korunması için gerekli tüm tedbirler Şirketimiz’ce hassasiyetle alınmaktadır. Kanun’un 6.maddesinin dördüncü fıkrasında özel nitelikli kişisel verilerin işlenmesinde, ayrıca Kurul tarafından belirlenen yeterli önlemlerin alınmasının şart olduğu belirtilmektedir. Bu kapsamda konuyla ilgili KVK Kurulu’nun çıkarmış olduğu kararlar Şirketimiz tarafından dikkate alınmakta ve özel nitelikli verilerin korunmasında bu kararlara riayet edilerek önlemler alınmaktadır.

5       KİŞİSEL VERİLERİN İŞLENMESİ VE AKTARILMASI

5.1     Kişisel Verilerin İşlenmesinde Genel İlkeler

Şirketimiz tarafından Kişisel Veriler, Kanunda ve bu Politikada öngörülen usul ve esaslara uygun olarak işlenir. Şirketimiz Kişisel Verileri Hukuka ve Dürüstlük Kurallarına Uygun Olma Şirketimiz, Kişisel Verileri, ilgili mevzuata ve dürüstlük kuralının gereklerine uygun olarak işlenir ve bu sınırlar içerisinde kullanır.

5.2     Doğru ve Gerektiğinde Güncel Olma

Şirketimiz, Kişisel Veri Sahiplerinin temel haklarını ve meşru menfaatlerini dikkate alarak işlediği Kişisel Verilerin doğru ve güncel olmasını sağlar. Bu kapsamda verilerin elde edildiği kaynakların belirli olması, doğruluğunun teyit edilmesi, güncellenmesi gerekip gerekmediğinin değerlendirilmesi gibi hususları özenle dikkate alır.

5.2.1    Belirli, Açık ve Meşru Amaçlar İçin İşlenme

Şirketimiz, veri işleme amacını açık ve kesin olarak belirler ve bu amacın meşru olmasını sağlar. Amacın meşru olması, Şirketimiz’ in işlediği Kişisel Verilerin, yapmış olduğu iş veya sunmuş olduğu hizmetle bağlantılı ve bunlar için gerekli olması anlamına gelir.

5.2.2    İşlendikleri Amaçla Bağlantılı, Sınırlı ve Ölçülü Olma

Şirketimiz, işlenen Kişisel Verilerin, belirlenen amaçların gerçekleştirilebilmesine elverişli olmasını sağlar ve amacın gerçekleştirilmesiyle ilgili olmayan veya ihtiyaç duyulmayan Kişisel Verilerin işlenmesinden kaçınır. Sonradan ortaya çıkması muhtemel ihtiyaçların karşılanmasına yönelik veri işlemek için, işlemeye ilk kez başlıyor gibi, Kanun’da düzenlenmiş olan Kişisel Verilerin işlenme şartlarından birini gerçekleştirir. Ayrıca işlenen veriyi, sadece amacın gerçekleştirilmesi için gerekli olanla sınırlı tutar.

5.2.3    İlgili Mevzuatta Öngörülen veya İşlendikleri Amaç İçin Gerekli Olan Süre Kadar Muhafaza Edilme

Şirketimiz, ilgili mevzuatta verilerin saklanması için öngörülen bir süre bulunması halinde bu sürelere uyum gösterir; aksi durumda Kişisel Verileri, ancak işlendikleri amaç için gerekli olan süre kadar muhafaza eder. Şirketimiz tarafından bir Kişisel Verinin daha fazla saklanması için geçerli bir sebep olmaması durumunda, söz konusu veri silinir, yok edilir veya anonim hale getirilir.

5.3     Kişisel Verilerin İşlenme Şartları

Şirketimiz Kişisel Verileri veri sahibinin açık rızası olmaksızın işlemez. Şirketimiz aşağıdaki şartlardan birinin varlığı hâlinde, veri sahibinin açık rızası aranmaksızın Kişisel Verileri işleyebilir.

5.3.1    Kanunlarda Açıkça Öngörülmesi

Şirketimiz, Kişisel Veri Sahiplerinin Kişisel Verilerini açık rıza olmasa dahi kanunların açıkça öngördüğü hallerde işleyebilir.

5.3.2    Fiili İmkânsızlık Nedeniyle Rızasını Açıklayamayacak Durumda Bulunan veya Rızasına Hukuki Geçerlilik Tanınmayan Kişinin Kendisinin ya da Bir Başkasının Hayatı veya Beden Bütünlüğünün Korunması için Zorunlu Olması

Şirketimiz tarafından, rızanın açıklanamadığı ya da geçerli olmadığı hallerde, kişilerin hayat veya beden bütünlüğünün korunması için Kişisel Veriler açık rıza olmadan işlenebilir. Örneğin kişinin şuurunun yerinde olmadığı veya akıl hastası olması sebebiyle rızasının geçerli olmadığı bir durumda, hayat veya beden bütünlüğünün korunması amacıyla, tıbbi müdahale yapılması sırasında, Kişisel Veri Sahibinin Kişisel Verileri işlenebilecektir. Bu bağlamda kan grubu, geçirilen hastalıklar ve ameliyatlar, kullanılan ilaçlar gibi veriler, ilgili sağlık sistemi üzerinden işlenebilir.

5.3.3    Bir Sözleşmenin Kurulması veya İfasıyla Doğrudan Doğruya İlgili Olması Kaydıyla, Sözleşmenin Taraflarına Ait Kişisel Verilerin İşlenmesinin Gerekli Olması

Şirketimiz tarafından bir sözleşmenin kurulması veya ifasıyla ilgili olarak Kişisel Veriler işlenebilecektir. Örneğin, yapılan bir sözleşme gereği paranın ödenmesi için alacaklı tarafın hesap numarası alınabilecektir.

5.3.4    Şirketimiz’ in Hukuki Yükümlülüğünü Yerine Getirebilmesi İçin Zorunlu Olması

Şirketimiz, veri sorumlusu olarak hukuki yükümlülüklerini yerine getirebilmek için zorunlu ise, Kişisel Veri Sahiplerinin Kişisel Verilerini işleyebilir.

5.3.5    Kişisel Veri Sahibi / İlgili Kişinin Kendisi Tarafından Alenileştirilmiş Olması

Şirketimiz tarafından Kişisel Veri Sahiplerinin kendisi tarafından alenileştirilen bir başka ifadeyle herhangi bir şekilde kamuoyuna açıklanmış olan Kişisel Verileri, Kişisel Veri Sahipleri tarafından alenileştirilen ve böylelikle herkes tarafından bilinebilecek hale gelen bu tür verilerin işlenmesinde, korunması gereken hukuki yararın ortadan kalktığı kabul edilmesi sebebiyle işlenebilir. Ancak Şirketimiz bu tür verilerin işlenmesinde dahi gerekli özeni göstermekte ve aleni olan kişisel verileri veri sahibinin söz konusu verileri alenileştirme amacının dışında hiçbir suretle işlememektedir.

5.3.6    Bir Hakkın Tesisi, Kullanılması veya Korunması İçin Veri İşlemenin Zorunlu Olması

Şirketimiz hukuken meşru bir hakkın kullanılması veya korunması için veri işlemenin zorunlu olduğu hallerde Kişisel Veri Sahiplerinin Kişisel Verilerini açık rıza aramaksızın işleyebilir. Örneğin işten ayrılan bir işçinin dava zamanaşımı süresi boyunca dava konusu olabilecek verilerinin saklanılmasına ilişkin veri sahibi işçiden rıza alınmasına gerek olmayacaktır.

5.3.7    Kişisel Veri Sahiplerinin Temel Hak ve Özgürlüklerine Zarar Vermemek Kaydıyla, Şirketimiz Tarafından Meşru Menfaatleri İçin Veri İşlenmesinin Zorunlu Olması

Şirketimiz, Kişisel Veri Sahiplerinin Kanun ve Politika kapsamında korunan temel hak ve özgürlerine zarar vermemek kaydıyla meşru menfaatlerinin temini için Kişisel Verilerin işlenmesinin zorunlu olduğu durumlarda Kişisel Veri Sahiplerinin Kişisel Verilerini işleyebilir. Şirketimiz, Kişisel Verilerin korunmasına ilişkin temel ilkelere uyulması ve Şirketimiz ile Kişisel Veri Sahiplerinin menfaat dengesinin gözetilmesi konusunda gerekli hassasiyeti göstermektedir.

5.4     Özel Nitelikli Kişisel Verilerin İşlenme Şartları

KVKK’ nın ilgili hükümleri doğrultusunda Şirketimiz tarafından; özel nitelikli kişisel veriler, KVK Kurulu tarafından belirlenecek olan yeterli önlemlerin alınması kaydıyla ancak kişisel veri sahibinin açık rızası ile işlenebilmektedir. Kişisel veri sahibinin özel nitelikli verilerinin işlenmesine yönelik açık rızası yok ise bu durumda ancak Kanun’un 6.maddesinin üçüncü fıkrasında sayılan istisnai haller kapsamında veriler Şirketimiz tarafından işlenebilecektir. Buna göre; kişisel veri sahibinin sağlığı ve cinsel hayatı dışındaki özel nitelikli kişisel veriler, kanunlarda öngörülen istisnai hallerde; kişisel veri sahibinin sağlığına ve cinsel hayatına ilişkin özel nitelikli kişisel verileri ise ancak kamu sağlığının korunması, koruyucu hekimlik, tıbbi teşhis, tedavi ve bakım hizmetlerinin yürütülmesi, sağlık hizmetleri ile finansmanının planlanması ve yönetimi amacıyla, sır saklama yükümlülüğü altında bulunan kişiler veya yetkili kurum ve kuruluşlar tarafından işlenmektedir. Şirketimiz söz konusu istisnai hallerin mevcut olması durumunda özel nitelikli verileri Kanun’a ve ilgili her türlü mevzuata uygun olarak ilgili kişinin açık rızası olmadan işleyebilecektir.

5.5      Kişisel Verilerin Aktarılma Şartla

Şirketimiz Kişisel Verileri işleme amaçları doğrultusunda gerekli gizlilik koşullarını oluşturarak ve güvenlik önlemlerini alarak Kişisel Veri Sahiplerinin Kişisel Verilerini ve Özel Nitelikli Kişisel Verileri üçüncü kişilere Kanuna uygun olarak aktarabilir. Şirketimiz Kişisel Verilerin aktalması sırasında Kanunda öngölen düzenlemelere uygun hareket etmektedir. Bu kapsamda Şirketimiz meşru ve hukuka uygun Kişisel Veri işleme amaçları doğrultusunda aşağıda sayılan, Kanunun 5. maddesinde belirtilen Kişisel Veri işleme şartlarından bir veya birkaçına dayalı ve sınırlı olarak Kişisel Verileri üçüncü kişilere:

·     Kişisel Veri sahibinin ık rızası var ise;

·     Kanunlarda Kişisel Verinin aktarılacına ilişkin açık bir düzenleme var ise,

·     Kişisel Veri sahibinin veya başkasının hayatı veya beden bütünlüğünün korunması için zorunlu ise ve Kişisel Veri sahibi fiili imkânsızlık nedeniyle zasını açıklayamayacak durumda ise veya zasına hukuki geçerlilik tanınmıyorsa,

·     Bir sözleşmenin kurulması veya ifasıyla doğrudan doğruya ilgili olmak kaydıyla sözleşmenin taraflarına ait Kişisel Verinin aktarılması gerekli ise,

·     Şirketimiz’in hukuki yükümlüğü yerine getirmesi için Kişisel Veri aktarımı zorunlu ise,

·     Kişisel Veriler, Kişisel Veri sahibi tarafından alenileştirilmiş ise,

·     Kişisel Veri aktarı bir hakn tesisi, kullanılma veya korunması için zorunlu ise,

·     Kişisel Veri sahibinin temel hak ve özgürklerine zarar vermemek kaydıyla, Şirketimiz’in meşru menfaatleri için Kişisel Veri aktarı zorunlu ise aktarabilir.

5.6     Kişisel Verilerin Yurt Dışına Aktarılma Şartla

Şirketimiz Kişisel Veri işleme amaçları doğrultusunda gerekli güvenlik önlemleri temin etmek ve ilgili Kişisel Veri Sahibinin açık rızasını almak kaydıyla, ilgili kişinin Kişisel Verilerini ve Özel Nitelikli Kişisel Verilerini yurt dışındaki üçüncü kişilere aktarabilir. Kanun’un 5.maddesinin ikinci fıkrası veya özel nitelikli verilere ilişkin 6.maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen istisnai hallerden bir veya bir kaçının bulunması halinde Şirketimiz, kişisel verileri, KVK Kurulu tarafından yeterli korumaya sahip olduğu ilan edilen yaban ülkelere veya yeterli korumanın bulunmaması durumunda Türkiye’deki ve ilgili yaban ülkedeki veri sorumlularının yeterli bir korumayı yazı olarak taahhüt ettiği ve KVK Kurulunun izninin bulunduğu yabancı ülkelere aktarılabilir.

 

6       KİŞİSEL VERİLERİN SINIFLANDIRILMASI, İŞLENME VE AKTARILMA AMAÇLARI, AKTARILACAĞI KİŞİLER

6.1     Kişisel Verilerin Sınıflandırılma

·     Kimlik Bilgisi: Ad-soy ad, T.C. kimlik numarası, uyruk bilgisi, anne adı-baba adı, doğum yeri, doğum tarihi, cinsiyet gibi bilgileri içeren ehliyet, nüfus cüzdanı ve pasaport gibi belgeler ile vergi numarası, SGK numarası, imza bilgisi vb. bilgiler

·     İletişim Bilgisi: Telefon numarası, adres, e-mail adresi, faks numarası, IP adresi gibi bilgiler

·     Müşteri Form Bilgisi: Şirket’in müşterisi olan gerçek kişilere ait şikâyetlerin, taleplerin, ihbarların iletildiği formlarda yer alan kimlik bilgileri, iletişim bilgileri, talep, şikâyet veya ihbar kapsamında iletilen bilgiler.

·     Ses Kaydı: Şirket’e ait çağrı merkezlerinin talep, şikâyet, ihbar vb. bildirimlerin iletilmesi sırasında kişisel veri sahibinin işlem güvenliği nedeniyle ses kaydının alınması suretiyle elde edilen ve veri sahibinin kimliğiyle ilişkilendirilen kayıt bilgileri.

·     Lokasyon Verisi: Kişisel veri sahibinin Şirket’e ait araç kullanırken bulunduğu yerin konumunu tespit eden bilgiler, GPS lokasyonu, seyahat verileri vb.

·     Sağlık Verileri: Sağlık raporları, muayene kayıtları, kişinin uygun sağlık koşullarını sağladığına dair kayıtlar vb. veri sahibinin sağlığıyla ilgili her türlü doküman veya bilgi.

·     Aile Bireyleri ve Yakın Bilgisi: Kişisel veri sahibinin aile bireyleri (örn. eş, anne, baba, çocuk), yakınları ve acil durumlarda ulaşılabilecek diğer kişiler hakkındaki bilgiler

·     Güvenlik Bilgisi: Binalara girişte, bina içinde güvenlik amacıyla işlenen kişisel veriler; kamera kayıtları ve bina girişlerinde elde edilen kişisel veriler (ad-soy ad-TC- giriş-çıkış saati gibi)

·     Finansal Bilgi: Banka hesap numarası, IBAN numarası, kredi kartı bilgisi, fatura, finansal profil, malvarlığı verisi, maaş, gelir bilgisi gibi veriler.

·     Beceri ve Yetkinliklere İlişkin Bilgiler: Kişisel veri sahibinin yabancı dil bilgisi, bilgisayar/program bilgisi, mesleki sertifikalar vb. gibi kişinin işle ilgili becerilerini ve yetkinliğini gösterir bilgiler

·     Özlük Bilgisi: Geçici süreli çalışanlar da dâhil olmak üzere çalışanlara ait özlük haklarının oluşmasına temel olacak bilgilerin elde edilmesine yönelik işlenen her türlü kişisel veri

6.2     Kişisel Verilerin İşlenme Amları

Şirketimiz Kanun’un 10. Maddesindeki aynlatma yükümlüğün yerine getirebilmek amacıyla veri sahiplerine, Kişisel Verilerin hangi amaçlarla işleneceği, işlenen verilerin kimlere ve hangi amaçla aktarılabileceği konusunda bilgi verir.

Kişisel verileriniz; genel olarak insan kaynakları politikalamızın en iyi şekilde planlanma ve uygulanması, ticari ortaklıklarımızın ve stratejilerimizin doğru olarak planlanması ve yürütülmesi, Şirketimiz’ in ve ortaklarımızın hukuki, ticari ve fiziki güvenliğinin temini, Şirketimiz kurumsal işleyişinin sağlanması, Şirketimiz tarafından sunulan ürün ve hizmetlerden sizleri en iyi faydalandırmak in çalışmaların yapılması; Şirketimiz tarafından sunulan ürün ve hizmetlerin sizlerin talep, ihtiy ve isteklerinize göre özel hale getirilerek sizlere önerilmesi, veri güvenliğinin en üst düzeyde sağlanması, veri tabanlarının oluşturulması, Şirketimiz internet sitesinde sunulan hizmetlerin geliştirilmesi, Şirketimiz’ e talep ve şikâyetlerini iletenler ile iletişime geçilmesi, Şirketimiz internet sitesinde oluşan hatalan giderilmesi amaçlarıyla sınır olarak Kanunun 5. ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları kapsamında işlenir.

6.2.1    Çalışan Adaylarının Kişisel Verilerinin İşlenme Amaçları

Şirketimiz’ e iş başvurusunda bulunan çalışan adaylarının kişisel verileri:

§  Çalışan Adaylarının durumunun, niteliğinin ve tecrübesinin başvurulan pozisyona uygunluğunun denetlenmesi,

§  Başvurulan pozisyon için en uygun adayın belirlenmesi,

§  Referansların kontrolü, Çalışan Adayı’ nın vermiş olduğu bilgilerin doğrulunun teyit edilmesi, Çalışan Adayı hakkında araştırma yapmak

§  Adayın talebi ve konuya ilişkin vermiş olduğu açık rıza doğrultusunda ileride açılacak uygun pozisyonlar için başvurunun değerlendirilmesi,

§  Başvuru ve işe alım süreci hakkında Çalışan Adayı ile iletişime geçmek veya kişinin açık rızası bulunması halinde, adayın niteliklerine uygun olarak sonradan açılan herhangi bir pozisyon için aday ile iletişime geçmek,

§  İlgili mevzuatın gereklerini ya da yetkili kurum veya kuruluşların taleplerini karşılamak

amaçlarıyla sınır olarak Kanunun 5. ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları kapsamında işlenir

6.2.2    Çalışanlarımızın Kişisel Verilerin İşlenme Amaçları

Şirketimiz çalışanlarının kişisel verileri:

§  Çalışanların yönetimi ve iş düzeninin sağlanması;

§  Yasal, idari veya sözleşmesel yükümlülüklerin yerine getirilmesi;

§  Güvenlik ve internet kullanımı ile ilgili koşullar gibi Şirket politikalarına uyumun sağlanması;

§  Eğitim ve kalite kontrol gibi işletmesel gerekliliklerin yerine getirilmesi;

§  Çalışanların işe uyumunun sağlanabilmesi için oryantasyon programlarının yürütülmesi;

§  Çalışanlara zimmetlenen eşyaların veya araçların takibi, kontrolü, denetlenmesi;

§  Çalışanların mesai saatlerinin takibinin yapılması;

§  Şirket nezdinde yürütülen faaliyetlere ilişkin her türlü belgenin, dokümanın takibinin yapılması, kimler tarafından elde edildiği, ödünç alındığı, arşivlendiği, imha edildiği ve benzeri faaliyetlerin kimler tarafından gerçekleştirildiğine ilişkin kayıtların tutulması;

§  Sendikaların kaynaktan kesme uygulaması gereği sendika üyelik aidatlarının maaştan kesilebilmesi,

§  Şirket’in iş sağlığı ve güvenliği mevzuatı çerçevesinde yükümlülüklerini yerine getirilebilmesi

§  Çalışanların performans değerlendirmelerinin yapılması;

§  Şirket içi görev dağılımının yapılması, görev tanımlarının belirlenmesi, görev değişikliklerinin bildirilmesi,

§  Şirket’in iş sağlığı ve güvenliği mevzuatı çerçevesinde yükümlülüklerinin yerine getirilebilmesi; 

§  Çağrı merkezlerinde işlem güvenliğinin sağlanması amacıyla;

§  Şirket içi eğitimlerin organize edilmesi, eğitimlere katılımın takip edilmesi, eğitimlere katılacak uygun çalışanların belirlenmesi;

§  Çalışanlara ilişkin disiplin prosedürlerinin yürütülmesi;

§  Yangın, deprem, sel ve benzeri her türlü doğal afet durumlarında veya insan sağlığının tehlikeye sokabilecek doğal veya insan kaynaklı her türlü acil durumda binalarda bulunan çalışan sayısının net bir şekilde belirlenebilmesi;

§  Çalışan masraflarının belirlenmesi, harcırah çıkarılması, masrafların kontrol edilmesi, çalışanlara gerekli ödemelerin yapılması, masrafların ve ödemelerin takibinin yapılması;

§  Çalışılan pozisyonun gerektirdiği sağlık koşullarına uygunluğun denetlenmesi, çalışanın periyodik sağlık kontrolleri, muayene ve gözetimlerin yapılması, çalışanın sağlığına uygun pozisyonda çalışmasına yönelik iş yerinde idari düzenlemelerin yapılması, 

§  İş ilişkisinin sona ermesinden sonra ortaya çıkabilecek sağlığa dayalı hukuki süreçlerin aydınlatılması, uyuşmazlıkların giderilmesi;

§  Sosyal Güvenlik Kurumu’na gerekli bildirimlerin yapılması ve yasal yükümlülüklerin yerine getirilmesi;

§  Çalışanların terfilerinin, maaşlarının, primlerinin, izinlerinin ve benzeri haklarının belirlenmesi;

§  Hediye veya promosyon verilmesi, çekiliş veya yarışmalara dahil edilmesi, doğum günü kutlaması veya çalışanlar veya onların yakınları lehine olan benzeri diğer etkinliklerin gerçekleştirilmesi ya da yardımlarda bulunulması;

§  Anket ve oylamalar ile çalışanların görüşünün alınması; Şirket tanıtım ve reklamlarının oluşturulması ve geliştirilmesi;

§  Sözleşmeye ve hukuka aykırılıkların soruşturulması, tespiti, önlenmesi, incelenmesi ve ilgili idari veya adli makamlara bildirilmesi; referansların kontrolü; güvenli çalışma uygulamalarının sağlanması, personelin sisteme girişlerinin ve personel devamsızlıklarının kontrolü ve yönetimi;

§  İleride Şirket ile çalışanlar arasında çıkabilecek uyuşmazlıkların çözümlenmesi; Şirket’in birleşme, bölünme, tür değiştirme, kontrol değişikliği veya yeniden yapılandırma gibi işlemlere tabi olması halinde, bu işlemlerin sağlıklı bir şekilde gerçekleştirilmesi;

§  İşten ayrılmalarda iş geliştirme ve uygulamadaki eksikliklerin giderilmesi amacıyla çalışan görüşlerinin alınması

amaçlarıyla sınır olarak Kanunun 5. ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları kapsamında işlenir.

6.2.3    Müşterilerimizin Kişisel Verilerin İşlenme Amaçları

Şirketimiz müşterilerinin kişisel verileri:

§  Şirketimiz’ le ile yapmış olduğunuz sözleşmelere ilişkin yükümlülüklerin yerine getirilebilmesi ve diğer yasal, idari veya sözleşmesel yükümlülüklerin yerine getirilmesi,

§  Etkin bir müşteri hizmeti sunulması için soru, talep ve iddiaların yanıtlanması, müşteri hesabı ile ilgili sorunların tespit edilmesi, tespit edilen sorunların giderilmesi, Şirket’in uygulamalarının ve hizmetlerinin tanıtılması, bildirilmesi;

§  Sözleşmeye ve kanuna aykırılıkların soruşturulması, tespiti, önlenmesi, incelenmesi ve ilgili idari veya adli makamlara bildirilmesi;

§  İleride Şirket ile müşteri arasında çıkabilecek uyuşmazlıkların çözümlenmesi, Şirket’in hukuki zeminde kendisine tanınan haklarını kullanması ve koruması;

§  Şirket’in birleşme, bölünme, tür değiştirme, kontrol değişikliği veya yeniden yapılandırma gibi işlemlere tabi olması halinde, bu işlemlerin sağlıklı bir şekilde gerçekleştirilmesi

§  amaçlarıyla sınırlı olarak Kanun’un 5. ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları kapsamında işlenir.

6.2.4    Tedarikçilerimizin Kişisel Verilerinin İşlenme Amaçları

Şirketimiz’ e herhangi bir şekilde ürün veya hizmet sunan gerçek kişilere ait kişisel veriler:

§  Tedarikçi ile yapılan sözleşmenin kurulması ve ifa edilmesi;

§  Tedarikçinin sözleşmesel yükümlülüklerine uygun davranıp davranmadığının denetlenmesi,

§  Özellikle tedarikçi tarafından sağlanan hizmet veya ürünün kalitesinin ve diğer niteliklerinin kontrol edilmesi;

§  Tedarikçilere ödeme yapılması;

§  Şirket’in hizmet/ürün alım politika ve süreçlerinin yönetilmesi;

§  Sözleşmeye ve kanuna aykırılıkların soruşturulması, tespiti, önlenmesi, incelenmesi ve ilgili idari veya adli makamlara bildirilmesi;

§  İleride Şirket ile tedarikçi arasında çıkabilecek uyuşmazlıkların çözümlenmesi;

§  Referans olunması;

§  Şirket’in, birleşme, bölünme, tür değiştirme, kontrol değişikliği veya yeniden yapılandırma gibi işlemlere tabi olması halinde, bu işlemlerin sağlıklı bir şekilde gerçekleştirilmesi

§  amaçlarıyla sınırlı olarak Kanun’un 5. ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları kapsamında işlenir.

6.2.5    Ziyaretçilerimizin Kişisel Verilerin İşlenme Amaçları

Ziyaretçilerimize ait kişisel veriler:

§  Şirket’in ve çalışma ortamının güvenliğinin temini,

§  İleride çıkabilecek hukuki uyuşmazlıkların giderilmesi

§  Yetkili resmi kurum veya kuruluşların hukuka uygun olarak talep etmeleri halinde ilgili kurumlara gerekli bildirimlerin resmi yollarla yapılması,

amaçlarıyla sınırlı olarak Kanun’un 5. ve 6. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları kapsamında işlenir.

6.3     Şirketimiz çalışanlarının kişisel verileri Kişisel Verilerin Aktarılma Amaçları

Kişisel Verileriniz, insan kaynakları politikalamızın en iyi şekilde planlanması ve uygulanması, ticari ortaklıklarımızın ve stratejilerimizin doğru olarak planlanması ve yürütülmesi, Şirketimiz’in ve ortaklarımızın hukuki, ticari ve fiziki güvenliğinin temini, Şirketimiz kurumsal işleyişinin sağlanması, Şirketimiz tarafından sunulan ürün ve hizmetlerden sizleri en iyi faydalandırmak in çalışmaların yapılması; Şirketimiz tarafından sunulan ürün ve hizmetlerin sizlerin talep, ihtiy ve isteklerinize göre özel hale getirilerek sizlere önerilmesi, veri güvenliğinin en üst düzeyde sağlanması, veri tabanlarının oluşturulması, Şirketimiz internet sitesinde sunulan hizmetlerin geliştirilmesi, Şirketimiz’e talep ve şikâyetlerini iletenler ile iletişime geçilmesi, Şirketimiz internet sitesinde oluşan hatalan giderilmesi amaçlarıyla sınır olarak Kanunun 8. ve 9. maddelerinde belirtilen şartlar kapsamında aktarır.

6.4     Kişisel Verilerin Aktarılacağı Kişiler

Kişisel Verileriniz; hissedarlarımıza, ortaklamıza, tedarikçilerimize, grup şirketlerimize, iştiraklerimize, işbirliği inde bulunduğumuz şirket ve kurumlara, akdi veya kanuni yükümlüklerimizi yerine getirmek amacıyla dışadan hizmet aldığı şirketlere (güvenlik, sağlık, iş güvenliği, hukuk vb. konularda),  yetkili kurum ve kuruluşlara aktarılabilir.

7       KİŞİSEL VERİLERİN TOPLAMA YÖNTEMİ VE HUKUKİ SEBEBİ, SİLİNMESİ YOK EDİLMESİ VE ANONİM HALE GETİRİLMESİ VE SAKLANMA SÜRESİ

7.1     Kişisel Veri Toplamanın Yöntemi ve Hukuki Sebebi

Kişisel verileriniz, Şirketimiz tarafından verilen hizmet ya da ticari faaliyete bağlı olarak değişkenlik göstermekte olup, otomatik veya otomatik olmayan yöntemlerle; Şirketimiz ve bağlı olan işletme müdürlükleri doğrudan, internet sitesi, çağrı merkezi, mobil uygulamalar, sosyal medya mecraları ve benzeri nitelikteki belirli vasıtalarla;  sözlü, yazılı veya elektronik olarak toplanmaktadır. Şirketimiz’ le elektrik enerjisi sağlamak amacıyla yapmış olduğunuz anlaşmalar esnasında ve bu süreçteki her aşamada verdiğiniz kişisel verileriniz, Şirketimiz’ in sunduğu ürün ve hizmetlerden yararlandığınız müddetçe ve güncellenerek işlenecektir. Ayrıca, Şirketimiz ürün ve hizmetlerini kullanmak amacıyla çağrı merkezimizi veya internet sayfamızı kullandığınızda, Şirketimiz’ i veya internet sitemizi ziyaret ettiğinizde yahut abonelik, tahakkuk, tahsilat ve fatura ödeme işlemleri gerçekleştirdiğinizde ve Şirketimiz’ in düzenlediği eğitim, seminer veya organizasyonlara katıldığınızda kişisel verileriniz işlenebilecektir.

Söz konusu kişisel verileriniz; Veri Sahibi ile Şirket arasındaki hukuki duruma göre,  elektrik piyasası mevzuatı kapsamında faaliyetlerimizi yürütmek amacıyla veri sahiplerinin Kanun’un 5.maddesinin birinci fıkrası uyarınca vermiş olduğu açık rıza ve Kanun’un 5.maddesinin ikinci fıkrası ile 6.maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen açık rızanın istisnası olan hallerden kaynaklanan hukuki sebeplerle işlenmektedir. Kişisel verileriniz belirtilen hukuki sebeplerle başta 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu, 4857 sayılı İş Kanunu, 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu olmak üzere yürürlükte olan her türlü mevzuata uygun şekilde ve işbu Politika’ da belirtilen amaçlarla Şirketimiz tarafından toplanmaktadır.

7.2     Kişisel Verilerin Silinmesi, Yok Edilmesi veya Anonim Hâle Getirilmesi

Kişisel Verilerin silinmesi, yok edilmesi veya anonim hâle getirilmesine ilişkin diğer kanunlarda yer alan hükümler saklı kalmak kaydı ile Şirketimiz, bu Kanun ve diğer kanun hükümlerine uygun olarak işlemiş olmasına rağmen, işlenmesini gerektiren sebeplerin ortadan kalkması hâlinde Kişisel Verileri resen veya veri sahibinin talebi üzerine siler, yok eder veya anonim hale getirir.

Kişisel verilerin silinmesi ile bu veriler tekrar hiçbir şekilde kullanılamayacak ve geri getirilemeyecek şekilde imha edilir. Buna göre veriler, kayıtlı oldukları evrak, dosya, CD, disket, hard disk gibi araçlardan geri dönüştürülemeyecek şekilde silinir.

Verilerin yok edilmesi ise, bilgilerin tekrar geri getirilemeyecek ve kullanılamayacak şekilde, verilerin kaydedildiği evrak, dosya, CD, disket, hard disk gibi veri saklamaya elverli materyallerin imha edilmesini ifade etmektedir.

Verilerin anonim hale getirilmesiyle, Kişisel Verilerin başka verilerle leştirilse dahi kimliği belirli veya belirlenebilir bir gerçek kişiyle ilişkilendirilemeyecek hale getirilmesi kastedilmektedir.

Kişisel Verilerin Silinmesi ve Yok Edilmesi Teknikleri Şirket tarafından en çok kullanılan silme veya yok etme teknikleri aşağıda sıralanmaktadır:

§  Fiziksel Olarak Yok Etme (Physical Destruction): Kişisel veriler herhangi bir veri kayıt sisteminin parçası olmak kaydıyla otomatik olmayan yollarla da işlenebilmektedir. Bu tür veriler silinirken/yok edilirken kişisel verinin sonradan kullanılamayacak biçimde fiziksel olarak yok edilmesi sistemi uygulanmaktadır.

§  Yazılımdan Güvenli Olarak Silme (Secure Deletion Software): Tamamen veya kısmen otomatik olan yollarla işlenen ve dijital ortamlarda muhafaza edilen veriler silinirken/yok edilirken; bir daha kurtarılamayacak biçimde verinin ilgili yazılımdan silinmesine ilişkin yöntemler kullanılır.

§  Uzman Tarafından Güvenli Olarak Silme (Sending to a Specialist for Secure Deletion): Şirket bazı durumlarda kendisi adına kişisel verileri silmesi için bir uzman ile anlaşabilir. Bu durumda, kişisel veriler bu konuda uzman olan kişi tarafından bir daha kurtarılamayacak biçimde güvenli olarak silinir/yok edilir.

7.3     Kişisel Verilerin Saklanma Süresi

Şirket, temel ilke olarak ilgili kanunlarda ve mevzuatlarda öngörülmesi durumunda kişisel verileri bu mevzuatlarda belirtilen süre boyunca saklanmasını esas almaktadır. Kişisel verilerin ne kadar süre boyunca saklanması gerektiğine ilişkin mevzuatta bir süre düzenlenmemişse, kişisel veriler Şirket o veriyi işlerken yürütülen faaliyet ile bağlı olarak Şirket’in uygulamaları ve ticari yaşamının teamülleri veya ilgili kanunlarda öngörülen zamanaşımı süreleri uyarınca işlenmesini gerektiren süre kadar işlenmekte daha sonra silinmekte, yok edilmekte veya anonim hale getirmektedir.

Kişisel verilerin işlenme amacı sona ermiş ise, Şirket ilgili mevzuat açısından saklanma sürelerinin de sonuna gelinmişse; kişisel veriler yalnızca olası hukuki uyuşmazlıklarda delil teşkil etmesi veya kişisel veriye bağlı ilgili hakkın ileri sürülebilmesi veya savunmanın tesis edilmesi amacıyla saklanabilmektedir. Buradaki sürelerin belirlenmesinde bahsi geçen hakkın ileri sürülebilmesine yönelik zamanaşımı süreleri ile zamanaşımı sürelerinin geçmesine rağmen daha önce aynı konularda Şirket’e yöneltilen taleplerdeki örnekler esas alınarak saklama süreleri belirlenmektedir. Bu durumda saklanan kişisel verilere herhangi bir başka amaçla erişilmemekte ve ancak ilgili hukuki uyuşmazlıkta kullanılması gerektiği zaman ilgili kişisel verilere erişim sağlanmaktadır. Burada bahsi geçen süre sona erdikten sonra kişisel veriler silinmekte, yok edilmekte veya anonim hale getirilmektedir.

 

                              SAKLAMA VE İMHA SÜRELERİ TABLOSU

Kişisel Veri Sahibi Kategorisi

İşlenen Kişisel Veriler

Azami Muhafaza Süresi

Çalışan adayı

Kimlik bilgileri, fotoğraf, iletişim bilgileri, eğitim bilgileri, yabancı dil, bilgisayar hâkimiyeti gibi yetkinliklere ilişkin bilgiler, geçmiş iş tecrübeleri, referanslara ilişkin bilgiler, kişinin hobileri, askerlik bilgisi, sağlık problemlerine ilişkin bilgi

 

 

Verilen rıza kapsamında 6 ay

Çalışan

Kimlik bilgileri, adres bilgileri, iletişim bilgileri, özlük bilgileri, aile bireyleri ve yakın bilgisi,  fotoğraf, finansal bilgi, eğitim öğrenim bilgileri, beceri ve yetkinliklere ilişkin bilgiler, geçmiş çalışma tecrübeleri, referanslara ilişkin bilgiler, medeni durum, eş ve çocuklarına ait bilgiler, mülakat notları, yönetici değerlendirmeleri, çalışanlara ait sayısal ve sözel değerlendirmeler, sabıka kaydı, sağlık verileri, askerlik bilgisi, işe giriş çıkış saatleri, disiplin kayıtları, vize ve pasaport bilgileri, otel rezervasyonları, seyahat bilgileri, kamera kaydı görüntüleri, sendika bilgileri, (Sistem odasına giriş yetkisi olan çalışanlar için parmak izi)

İş ilişkisi devam ettiği sürece, İş ilişkisinin sona ermesinden itibaren TBK 146 gereği 10 yıllık süre boyunca

 

Parmak izi verileri işten ayrılmaların ardından silinmekte.

 

Sağlık verileri, İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliği 7/1-b maddesi uyarınca işten ayrılmaların ardından 15 yıllık süre boyunca saklanmaktadır.

 

Müşteri

Kimlik bilgisi, iletişim bilgisi, finansal bilgiler, müşteri form bilgisi, ses kaydı

TBK md.146 uyarınca 10 yıl

 

Tedarikçi

Kimlik bilgileri, iletişim bilgileri, finansal bilgiler

TBK md.146 uyarınca 10 yıl

 

Ziyaretçi

Kimlik bilgileri,  giriş çıkış saatleri, kamera kaydı görüntüleri

Azami 50 gün

 

 

3.kişi

Çalışanın eşine ve çocuklarına ait kimlik bilgileri, eşin çalışıp çalışmadığı, çocukların öğrenim durumlarına ilişkin Asgari Geçim İndirimi kapsamında istenen bilgiler

İş ilişkisi devamı süresince, işten ayrılmaların ardından TBK md.146 gereği 10 yıl.

Çalışanın eşine ve çocuklarına ait kimlik bilgileri, eşin çalışıp çalışmadığı, çocukların öğrenim durumlarına ilişkin Asgari Geçim İndirimi kapsamında istenen bilgiler

İş ilişkisi devamı süresince, işten ayrılmaların ardından TBK md.146 gereği 10 yıl.

Çalışanın referans gösterdiği kişilere ilişkin kimlik bilgileri, iletişim bilgileri, kişinin iş yerindeki pozisyonu

6 ay

 

7.4     Kişisel Verilerin Saklanmasını Ve İmhasını Gerektiren Teknik Ve Hukuki Sebepler

Kanun’un 7.maddesi uyarınca işlenmesini gerektiren sebepler ortadan kalktığı takdirde kişisel verilerin silinmesi, yok edilmesi veya anonim hale getirilmesi gerekmektedir.

Türk Borçlar Kanunu md. 146 gereğince “ Kanun’da aksine bir hüküm bulunmadıkça, her alacak on yıllık zamanaşımına tabidir.” Buna göre olası bir alacak davasında delil olarak sunulabilecek olan verilerin söz konusu maddede belirtilen süreler boyunca saklanmasında Şirketimiz kendisine yasal çerçevede sunulan haklarının tesis edilmesi, korunması veya kullanılması kapsamında meşru bir menfaati bulunmaktadır.

Türk Ticaret Kanunu’nun 82.maddesinin beşinci fıkrası uyarınca, aynı maddenin birinci fıkrasının (a) ve (d) bentlerinde belirtilen belgelerin 10 yıl saklanması gerekmektedir. Bu kapsamda ilgili maddede belirtilen belgelerde yer alan kişisel verilerin de 10 yıl saklanması gerekecektir.

Vergi Usul Kanunu md.253’e göre defter tutmak mecburiyetinde olanlar, tuttukları defterlerle kanunun üçüncü kısmında yazılı vesikaları, ilgili bulundukları yılı takip eden takvim yılından başlayarak beş yıl süre ile muhafaza etmeye mecburdurlar.

6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununun 6 ncı,  8 inci, 24 üncü, 27 nci, 30 uncu ve 31 inci maddeleri ile 9/1/1985 tarihli ve 3146 sayılı Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 2 nci ve 12 nci maddelerine dayanılarak hazırlanan İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliği’nin 7.maddesinin b fıkrası uyarınca İşveren ilgili mevzuatta belirlenen süreler saklı kalmak kaydıyla; İşyerinde yürütülen iş sağlığı ve güvenliği faaliyetlerine ilişkin her türlü kaydı tutmak ve işten ayrılma tarihinden itibaren en az 15 yıl süreyle çalışanların kişisel sağlık dosyalarını saklamakla yükümlüdür. Bu kapsamda Şirket çalışanlarına ait iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin veriler ile sağlık verilerinin yönetmelikte belirlenen şekilde kaydı tutulacak ve veriler saklanacaktır.

8       KİŞİSEL VERİ SAHİBİNİN AYDINLATILMASI, KİŞİSEL VERİ SAHİBİNİN KANUN UYARINCA HAKLARI

8.1     Kişisel Veri Sahibinin Aydınlatılma

Şirketimiz, Kanunun 10. maddesine uygun olarak, kişisel verilerin elde edilmesi sırasında Kişisel Veri Sahiplerini aynlatmaktadır. Bu kapsamda varsa, Şirket temsilcisinin kimliği, kişisel verilerin hangi amaçla işleneceği, lenen kişisel verilerin kimlere ve hangi amaçla aktarılabileceği, kişisel veri toplamanın yöntemi ve hukuki sebebi ile Kişisel Veri Sahibinin sahip olduğu hakları konusunda aydınlatma yapmaktadır.

8.2     Kişisel Veri Sahibinin Kanun Uyarınca Hakları

Şirketimiz, Kanun’un 10.maddesi uyarınca size haklarını bildirmekte; söz konusu hakların nasıl kullanılacağına dair yol göstermekte ve tüm bunlar için gerekli işleyişi, idari ve teknik düzenlemeleri gerçekleştirmektedir. Şirketimiz, Kanunun 11.maddesi uyanca kişisel verileri alınan kişilere;

§  Kişisel veri işlenip işlenmediğini öğrenme,

§  Kişisel verileri işlenmişse buna ilişkin bilgi talep etme,

§  Kişisel verilerin işlenme amacını                 ve bunların       amacına    uygun kullanılıp kullanılmadığı öğrenme,

§  Yurt içinde veya yurt dışında kisel verilerin aktaldığı üçüncü kişileri bilme,

§  Kişisel verilerin eksik veya yanlış işlenmiş olması halinde bunların düzeltilmesini isteme,

§  Kanun’un 7 nci maddesinde öngölen şartlar çerçevesinde kişisel verilerin silinmesini veya yok edilmesini isteme,

§  Kanun’un 11.  Maddesinin  (d)  ve  (e)  bentleri uyarınca yapılan işlemlerin,  kişisel verilerin aktarıldığı üçün kişilere bildirilmesini isteme,

§  İşlenen verilerin münhasıran otomatik sistemler vasıtasıyla analiz edilmesi suretiyle kişinin kendisi aleyhine bir sonucun ortaya çıkmasına itiraz etme,

§  Kişisel verilerin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zarara uğraması halinde zaran giderilmesini talep etme haklarının olduğunu açıklar.

İlgili kişilerin haklarını kullanmasına yönelik usul ve esasların belirlendiği KVK Kurulu tarafından çıkarılan Veri Sorumlusuna Başvuru Usul ve Esasları Hakkında Tebliğ’de (“Tebliğ”) başvurunun ne şekilde yapılacağı ile ilgili açıklamalar yer almaktadır. Buna göre  “ilgili kişi, Kanunun 11 inci maddesinde belirtilen hakları kapsamında taleplerini, yazılı olarak veya kayıtlı elektronik posta (KEP) adresi, güvenli elektronik imza, mobil imza ya da ilgili kişi tarafından veri sorumlusuna daha önce bildirilen ve veri sorumlusunun sisteminde kayıtlı bulunan elektronik posta adresini kullanmak suretiyle veya başvuru amacına yönelik geliştirilmiş bir yazılım ya da uygulama vasıtasıyla veri sorumlusuna iletir” denilmek suretiyle başvurunun ne şekilde yapılması gerektiği belirtilmektedir. Aynı tebliğde başvuruda yer alması gereken asgari unsurlar da belirtilmektedir. Buna göre başvuruda yer alması gereken asgari unsurlar: Ad, soy ad ve başvuru yazılı ise imza; Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları için T.C. kimlik numarası, yabancılar için uyruğu, pasaport numarası veya varsa kimlik numarası; tebligata esas yerleşim yeri veya iş yeri adresi, varsa bildirime esas elektronik posta adresi, telefon ve faks numarası, talep konusu şeklinde sıralanmaktadır. Yine söz konusu tebliğde belirtilen hususlardan birisi de başvurunun hangi tarihten itibaren yapılmış sayılacağıdır. Tebliğin 5.maddesinde bu durum ikiye ayrılarak şu şekilde izah edilmektedir: yazılı başvurularda, veri sorumlusuna veya temsilcisine evrakın tebliğ edildiği tarih, diğer yöntemlerle yapılan başvurularda; başvurunun veri sorumlusuna ulaştığı tarih, başvuru tarihidir.

Kanun’un uygulanmasıyla ilgili taleplerinizi söz konusu tebliğ ile KVK Kurulu’nun belirlemiş olduğu yöntemler vasıtasıyla Şirketimiz’ e iletebilirsiniz. Şirketimiz başvuruda yer alan taleplerinizi, talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde ücretsiz olarak sonuçlandırır. KVK Kurulu’nun çıkarmış olduğu söz konusu tebliğde ücrete ilişkin hükümler de yer almaktadır. Buna göre Şirketimiz’ e yapacağınız başvuruya yazılı olarak cevap verilecekse, on sayfaya kadar ücret alınmaz. On sayfanın üzerindeki her sayfa için 1 Türk Lirası işlem ücreti alınabilecektir. Başvuruya cevabın CD, flash bellek gibi bir kayıt ortamında verilmesi halinde ise Şirketimiz’ ce kayıt ortamının maliyetini geçmeyecek şekilde bir ücret talep edilebilecektir.

Şirketimiz, talebi kabul edebileceği gibi gerekçesini açıklayarak reddedebilir; cevabını ilgili kişiye yazı olarak veya elektronik ortamda bildirir. Başvuruda yer alan talebin kabul edilmesi hâlinde Şirketimiz gereğini yerine getirir. Başvurunun Şirketimiz’ in hatasından kaynaklanma linde alınan ücret veri sahibine iade edilir.

Başvurunun reddedilmesi, verilen cevabın yetersiz bulunması veya süresinde başvuruya cevap verilmemesi hâllerinde; veri sahibi, cevabı öğrendiği tarihten itibaren otuz ve her hâlde başvuru tarihinden itibaren altmış gün içinde Kurula şikâyette bulunma hakna sahiptir.

8.3     Politika ve Kanunun Tamamen veya smen Uygulanmayacağı Haller

Bu Politika ve Kanun hükümleri aşağıdaki llerde uygulanmayacaktır:

§  Kişisel verilerin, üçüncü kişilere verilmemek ve veri güvenliğine ilişkin yükümlüklere uyulmak kaydıyla gerçek kişiler tarafından tamamen kendisiyle veya aynı konutta yaşayan aile fertleriyle ilgili faaliyetler kapsamında işlenmesi.

§  Kişisel verilerin resmi istatistik ile anonim hâle getirilmek suretiyle araştırma, planlama ve istatistik gibi amaçlarla işlenmesi.

§  Kişisel verilerin millî savunma, millî güvenliği, kamu güvenliğini, kamu düzenini, ekonomik güvenliği, özel hayatın gizlilini veya kişilik hakları ihlal etmemek ya da suç teşkil etmemek kaydıyla, sanat, tarih, edebiyat veya bilimsel amaçlarla ya da ifade özgürğü kapsamında işlenmesi.

§  Kişisel verilerin millî savunma, millî güvenliği, kamu güvenliğini, kamu düzenini veya ekonomik güvenliği sağlamaya yönelik olarak kanunla görev ve yetki verilmiş kamu kurum ve kuruluşları tarafından yürütülen önleyici, koruyucu ve istihbari faaliyetler kapsamında işlenmesi.

§  Kişisel verilerin soruşturma, kovuşturma, yargılama veya infaz işlemlerine ilişkin olarak yar makamları veya infaz mercileri tarafından işlenmesi.

Bu Politikanın ve Kanunun amacına ve temel ilkelerine uygun ve orantılı olmak kaydıyla veri sorumlusunun aydınlatma yükümlülüğünü düzenleyen 10 uncu, zararın giderilmesini talep etme hakkı hariç, ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci ve Veri Sorumluları Siciline kayıt yükümlülüğünü düzenleyen 16 ncı maddeleri aşağıdaki hâllerde uygulanmayacaktır:

§  Kişisel veri işlemenin suç lenmesinin önlenmesi veya suç soruşturması in gerekli olması.

§  İlgili kişinin kendisi tarafından alenileştirilmiş kişisel verilerin işlenmesi.

§  Kişisel veri işlemenin kanunun verdiği yetkiye dayanılarak görevli ve yetkili kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlanca, denetleme veya düzenleme görevlerinin yürütülmesi ile disiplin soruşturma veya kovuşturması için gerekli olması.

§  Kişisel veri işlemenin bütçe, vergi ve mali konulara ilişkin olarak Devletin ekonomik ve mali çıkarlarının korunması için gerekli olması.

9       KİŞİSEL VERİLERİN MUHAFAZASINDA ALINAN TEKNİK VE İDARİ TEDBİRLER

9.1     Kişisel Verilerin Hukuka Uygun İşlenmesini Sağlamak için Alınan Teknik ve İdari Tedbirler

Şirketimiz tarafından, kişisel verilerin güvenliğinin sağlanması için, gerekli her türlü teknik ve idari tedbirler alınmaktadır. Şirketimiz nezdinde alınan idari ve teknik tedbirlere aşağıda yer verilmektedir:

9.1.1    Ekipman Güvenliği

§  Hassas bilgiler içeren evraklar, bilgi ve belgelerin masa üzerinde kolayca ulaşılabilir yerlerde ve açıkta bırakılmamaktadır. Bu bilgi ve belgeler kilitli yerlerde muhafaza edilmektedir.

§  Kullanım ömrü sona eren, artık ihtiyaç duyulmadığına karar verilen bilgiler kâğıt öğütücü, disk/disket kıyıcı, yakma vb. metotlarla imha edilmektedir.

§  Elektrik şebekesine yedekli bağlantı, kesintisiz güç kaynağı gibi önlemler ile ekipmanları elektrik arızalarından koruyacak tedbirler alınmıştır.

§  Güç ve iletişim kablolarının fiziksel etkilere ve dinleme faaliyetlerine karşı korunması için önlemler alınmıştır.

§  Personelin kullandığı masaüstü veya dizüstü bilgisayarlar iş sonunda ya da masa terkedilecekse ekran kilitlemektedir. Kilitlenmeyi unutan personele gerekli uyarılar yapılmakla birlikte açık bırakılan ekranlar 15 dakika işlemsiz bırakıldığında ekran otomatik kitlenecek şekilde ayarlamıştır.

§  Sistemlerde kullanılan şifre, telefon numarası ve T.C kimlik numarası gibi bilgiler ekran üstlerinde veya masa üstünde bulunmamaktadır.

§  Faks makinelerinde gelen giden yazılar sürekli kontrol edilmekte ve makinede yazı bırakılmamaktadır.

§  Her türlü bilgiler, şifreler, anahtarlar ve bilginin sunulduğu sistemler, ana makineler (sunucu), PCler vb. cihazlar yetkisiz kişilerin erişebileceği şifresiz ve korumasız bir şekilde başıboş bırakılmamaktadır.

§  Ekipman yerleşimi yapılırken çevresel tehditler ve yetkisiz erişimden kaynaklanabilecek zararların asgari düzeye indirilmeye çalışılmaktadır.

§  Ekipman, gereksiz erişim asgari düzeye indirilecek şekilde yerleştirilmektedir.

§  Kritik veri içeren araçlar yetkisiz kişiler tarafından gözlenemeyecek şekilde yerleştirilmiştir.

§  Özel koruma gerektiren ekipman izole edilmiştir.

§  Nem ve sıcaklık gibi parametreler izlenmektedir.

§  Hırsızlık, yangın, duman, patlayıcılar, su, toz, sarsıntı, kimyasallar, elektromanyetik radyasyon, sel gibi potansiyel tehditlerden kaynaklanan riskleri düşürücü kontroller uygulanmaktadır.

§  Bilgi işlem araçlarının yakınında yeme, içme ve sigara içme konularını düzenleyen kurallar bulunmaktadır.

§  Elektrik, su, kanalizasyon ve iklimlendirme sistemleri destekledikleri bilgi işlem dairesi için yeterli düzeydedir.

§  Elektrik şebekesine yedekli bağlantı, kesintisiz güç kaynağı gibi önlemler ile ekipmanları elektrik arızalarından koruyacak tedbirler alınmıştır.

§  Yedek jeneratör ve jeneratör için yeterli düzeyde yakıt bulundurulmaktadır.

§  Su bağlantısı iklimlendirme ve yangın söndürme sistemlerini destekleyecek düzeydedir.

§  Acil durumlarda iletişimin kesilmemesi için servis sağlayıcıdan iki bağımsız hat kullanılmaktadır.

§  Karışmanın olmaması için güç kabloları ile iletişim kabloları ayrıştırılmıştır.

§  Hatalı bağlantıların olmaması için ekipman ve kablolar açıkça etiketlenmiş ve işaretlenmiştir.

§  Hassas ve kritik bilgiler için ekstra güvenlik önlemleri alınmaktadır.

§  Alternatif yol ve iletişim kanalları mevcuttur.

§  Bağlantı panelleri ve odalara kontrollü erişim altyapısı kurulmuştur.

§  Ekipmanın bakımı, üreticinin tavsiye ettiği zaman aralıklarında ve üreticinin tavsiye ettiği şekilde yapılmaktadır.

§  Bakım sadece yetkili personele yaptırılmaktadır.

§  Tüm şüpheli ve mevcut arızalar ve bakım çalışmaları için kayıt tutulmaktadır. (BGYS.FR.002)

§  Ekipman bakım için kurum dışına çıkarılırken kontrolden geçirilmektedir.

§  Üretici garantisi kapsamındaki ürünler için garanti süreleri kayıt altına alınmakta ve takip edilmektedir.

§  Kurum alanı dışında bilgi işleme için kullanılacak ekipman için yönetim tarafından yetkilendirme yapılmaktadır.

§  Tesis dışına çıkarılan ekipmanın başıboş bırakılmamasına, seyahat halinde dizüstü bilgisayarların el bagajı olarak taşınması konusunda bilgilendirme yapılmaktadır.

§  Cihazın muhafaza edilmesi ile ilgili olarak üretici firmanın talimatlarına uyulmaktadır.

§  Kurum alanı dışında kullanılacak ekipmanlar için uygulanacak güvenlik önlemleri, tesis dışında çalışmaktan kaynaklanacak farklı riskler değerlendirilerek belirlenmektedir.

§  Kritik depolama cihazlarının içerdiği bilginin bir daha okunamaması için klasik silme veya format işlemlerinin ötesinde yeterli düzeyde işlem yapılmaktadır.

9.2     İşletim Sistemleri ve Son Kullanıcı Güvenliği

§  Kurum, işletim sistemlerinin güncel ve güvenli olması için yama yönetimi yapmaktadır.

§  Kurum, bilgisayar başındaki kullanıcının doğru kullanıcı olup olmadığını tespit etmek için her bilgisayarda etki alanı kimlik doğrulamasını sağlamaktadır. 

§  Kurum, mevcut envanteri haricindeki donanımların, kurum bilgisayarlarında kullanımını engellemektedir. 

§  İşletim sistemlerinde kurulumda gelen yönetici hesaplarının (Administrator, root) kaba kuvvet saldırılarına karşı, Microsoft ürünlerinde pasif hale getirilmesi, Linux tabanlı ürünlerde root hesabına ssh erişiminin engellenmesi gerekir.

§  Son kullanıcılar sistemlere, etki alanları dâhilinde kendilerine verilmiş kullanıcı adı ve şifreleri ile bağlanmaktadır. 

§  Son kullanıcılar, yetkileri dâhilinde sistem kaynaklarına ulaşabilmekte ve internete çıkabilmektedir.

§  Son kullanıcıların yetkileri, içinde bulundukları departmana göre belirlenmektedir. 

§  Son kullanıcıların internet üzerindeki ve ortak paylaşıma açık network alanlarındaki aktiviteleri, güvenlik zafiyetlerine ve bilgi sızdırmalarına karşı 5651 sayılı yasa kapsamında loglanarak kayıt altına alınmaktadır.

§  Güvenlik zafiyetlerine karşı, son kullanıcılar kendi hesaplarının ve/veya sorumlusu oldukları cihazlara ait kullanıcı adı ve şifre gibi kendilerine ait bilgilerin gizliliğini korumakta ve başkaları ile paylaşmamaktadır. 

§  Son kullanıcılar bilgisayarlarında ki ve sorumlusu oldukları cihazlarda ki bilgilerin yedeklerini harici disklere aktarmaktadır.

§  Son kullanıcılar, güvenlik zafiyetlerine sebep olmamak için, bilgisayar başından ayrılırken mutlaka ekranlarını kilitleme, son kullanıcı tarafından ekranı kilitlenmeyen bilgisayarlar ise 15 dakika içerisinde otomatik kilitlenmektedir.

§  Son kullanıcılar, mesai bitiminde bilgisayarlarını kapatmaktadır. 

§  Kullanıcı bilgisayarlarında, güncel anti virüs bulunmaktadır. 

§  Kurum, son kullanıcı güvenliğine dair oluşturulmuş grup politikalarını, etki alanı üzerinden kullanıcı onayı olmaksızın uygulamaktadır. 

§  Temiz masa, temiz ekran ilkesi benimsenmiş ve hayata geçirilmiştir.

§  Kurum, son kullanıcıların farkında olmadan yapabilecekleri ve sonunda zafiyet yaratabilecek değişikleri merkezi grup politikalarıyla engellemektedir. 

§  Kullanıcılarına yeni parolaları bildirilirken sms gibi daha güvenli yöntemler kullanılmalıdır.

9.3     Kriptoloma Yöntemleri

§  Sunuculara bağlantı kurulurken kriptolu yöntemler tercih edilmektedir. Düz metin kullanarak veri alışverişi yapan yöntemlerin kullandığı portlar gerekirse kapatılmaktadır.

 

9.4     Parola Güvenliği  

§  Harflerin yanı sıra, rakam ve "? , @, ! , #, %, +, -, *, %" gibi özel karakterler içermektedir. 

§  Büyük ve küçük harfler bir arada kullanılmaktadır. 

§  Güçlü parola yöntemleri kullanılması konusunda personel uyarılmaktadır. Örneğin: t yerine +, B yerine 8, Z yerine 2, o yerine 0(sıfır) gibi.

§  Parolalar türlerine göre 90 ila 120 günlük periyotlarla değiştirilirler. Personel aynı parolanın tekrar kullanılmaması konusunda ve isim, doğum tarihi, şirket adı gibi kolay tahmin edilebilir rakam ve harf kombinasyonlarının parola olarak kullanılmaması konusunda uyarılmaktadır.

9.5     İnternet ve Elektronik Posta Güvenliği

§  E-postaya eklenecek dosya uzantıları “.exe”, “.vbs” veya yasaklanan diğer uzantılar olamaz. Zorunlu olarak bu tür dosyaların iletilmesi gerektiği durumlarda, dosyalar sıkıştırılarak ( zip veya rar formatında) mesaja eklenmektedir. 

§  Kullanıcıya resmi olarak tahsis edilen e-posta adresi, kötü amaçlı ve kişisel çıkar amaçlı kullanılmayacağı konusunda uyarılar yapılmaktadır.

§  Spam, zincir, sahte vb. zararlı olduğu düşünülen e-postalara yanıt verilmemektedir. Farkındalık eğitimlerinde bu husus personele anlatılmakta ve böyle bir durumda sistem yöneticisi ile irtibata geçilmesi gerektiği belirtilmektedir.

§  Kurum ile dış dünya arasında ki yazışmalar SSL protokolü ile güvence altına alınmaktadır.

§  Kullanıcı, e-posta kullanımı sırasında dile getirdiği tüm ifadelerin kendisine ait olduğunu kabul etmektedir. Suç teşkil edebilecek, tehditkâr, yasadışı, hakaret edici, küfür veya iftira içeren, ahlaka aykırı mesajların içeriğinden kullanıcı sorumludur.

9.6     Sunucu ve Sistem Güvenliği

§  Kuruma ait sistemler ve sunucular dışarıdan gelebilecek saldırılara karşı, güncel teknolojilere sahip donanımsal firewall cihazları ile korunmaktadır. 

§  Kurum çalışanlarının internete çıkışlarının kontrol edilerek, zararlı ve kurum politikasına uymayan sitelere erişimlerinin engellenmesi için proxy cihazları ile korunmaktadır.

§  Kritik servislere erişim kayıt altına alınmaktadır.

§  Sunucu üzerinde çalışan işletim sistemleri, yazılımlar ve anti virüs vb. koruma amaçlı yazılımlar sürekli güncellenmektedir. 

§  Sistem yöneticileri 'Administrator' ve 'root' gibi genel sistem hesapları kullanılmamaktadır.

§  Ayrıcalıklı bağlantılar teknik olarak güvenli kanal (SSL, VPN gibi şifrelenmiş ağ) üzerinden yapılmaktadır. 

§  Sunucu kurulumları, konfigurasyonları, işletim sistemi yedeklemeleri, yamaları, güncellemeleri Sistem Yönetimi tarafından yapılmaktadır. 

§  Sunucular üzerinde lisanslı yazılımlar kurulmaktadır. 

§  Sistem, uygulama, veritabanı vb. yedekleri düzenli aralıklarla alınmaktadır. Yedekler sunucu üzerinde tutulmalarının yanı sıra ayrı bir storage da saklanmaktadır.

§  Sistemlerin ve verilerin bir kopyası farklı bir lokasyonda tutulmaktadır.

§  Cihazlar üzerinde yerel kullanıcı hesapları açılmamaktadır. 

§  Yazılım ve donanımlarının erişim logları, merkezi log sisteminde tutulmakta ve izlenmektedir.

§  Donananım konfigurasyon yedekleri düzenli olarak alınmakta ve bir yedekleme sunucusunda tutulmaktadır. 

§  Tüm ağ ve sistem cihazlarında bir NTP sunucusu kullanılarak tarih ve saatlerin eşzamanlı olması sağlanmaktadır.

9.7     Ağ Cihazları Güvenliği

§  Router, switch gibi ağ cihazlarında ön tanımlı hesaplar ve şifreler kullanılmamakta. Erişim için güvenli şifre ve kullanıcı adı tanımlanmaktadır.

§  Ağlara, cihazları erişim listeleri her zaman güncel tutulmaktadır.

§  Cihazlar üzerinde kullanılmayan servisler kapatılmaktadır.

§  Cihazların başında yetkisiz kişilerin erişimini önlemek amacıyla Console(Konsol) portu için “enable şifresi” gibi kodlanmış ayrı bir parola verilmektedir. 

§  Güçlü bir şifreleme ve erişim kontrol sistemi kullanılmaktadır. Bunun için Wi-Fi Protected Access2 (WPA2-kurumsal) şifreleme kullanılmaktadır.

§  Varsayılan SSID(Service Set Identifier - kablosuz ağı tanımlayan addır- ) isimleri kullanılmamaktadır. SSID ayar bilgisi içerisinde kurumla ilgili bilgi olmamaktadır, mesela kurum ismi, ilgili bölüm, çalışanın ismi vb. 

§  Kurum kullanıcısı olmayan kişilerin, kablosuz ağa yetkisiz erişimi engellenmektedir. 

§  Ağa dahil olan her cihaz ve kullanıcı için erişimler sınırlandırılmalıdır. Sadece internete çıkacak olan kullanıcılar ile diğer uygulamalara (ses, güvenlik, mobilite vb.) erişim kısıtlanmalı gerekirse networkler farklı IP aralıkları üzerinde ayarlanmış, cihaz üzerinde ve firewall üzerinde Access Control Listler (Yetki kuralları) oluşturulmuştur.

§  Erişim cihazları (Access point) üzerinden gelen kullanıcılar Firewall üzerinden kurum ağına dâhil olmaktadırlar. 

§  Erişim cihazları üzerinden gelen kullanıcıların ağ kaynaklarına erişim yetkileri, internet üzerinden gelen kullanıcıların yetkileri ile sınırlı olmaktadır. 

§  Kullanıcı bilgisayarlarında kişisel anti-virüs ve güvenlik duvarı yazılımları yüklü olmaktadır. 

§  Kablosuz erişim noktalarının aktif cihazlara giden kablolamasında fiziksel güvenliğe dikkat edilmektedir. 

§  Kurum çalışanlarının kullandığı ile misafirler için olan SSID’ler farklı olmaktadır. 

§  Kablosuz ağ cihazlarına erişim sadece yetkili kişiler tarafından SSH ile ya da cihaz başında console (konsol) ile yapılmakta, http ve telnet kapatılmaktadır.

9.8     Uzaktan Erişim Yönetimi

§  İnternet üzerinden Kurumun herhangi bir yerindeki bilgisayar ağına erişen kişiler ve/veya kurumlar VPN teknolojisini kullanmaktadırlar. Bu; veri bütünlüğünün korunması, erişim denetimi, mahremiyet, gizliliğin korunması ve sistem devamlılığını sağlamaktadır. VPN teknolojileri IpSec, SSL, VPDN, PPTP, L2TP vb. protokoller kullanılmaktadır.

§  Kurum çalışanları bağlantı bilgilerini hiç kimse ile paylaşmaması konusunda bilgilendirilmiştir. 

§  Kurum ağına uzaktan erişecek bilgisayarların işletim sistemi ve anti virüs yazılımı güncellemeleri yapılmıştır. 

§  Kurumdan ilişiği kesilmiş veya görevi değişmiş kullanıcıların gerekli bilgileri yürütülen projeler üzerinden otomatik olarak alınmakta, yetkiler ve hesap özellikleri buna göre güncellenmektedir. Bu kapsamda personelin erişim yetkilerini belirleyen bir erişim politikası hazırlanmıştır.

§  Uzak erişim verilecek olan kullanıcılara sözleşmesine göre günlük saatlik izinler verilmektedir.

§  Uzak erişimle kurulan bağlantılarda, bağlanan kişinin tüm internet hareketleri loglanmaktadır. 

§  Uzak erişim bağlantısında boşta kalma süresi (herhangi bir işlem yapılmadığı takdirde connection timeout süresi) kurumun ihtiyacına göre limitlendirilmektedir.

9.9     Veri Tabanı Güvenliği

§  Bilgilerin saklandığı sistemler fiziksel güvenliği sağlanmış sistem odalarında tutulmaktadır.

§  Veri tabanında kritik verilere her türlü erişim işlemleri (okuma, değiştirme, silme, ekleme) kaydedilmekte ve veri tabanı sistemleri envanteri dokümante edilmektedir.

§  Yama ve güncelleme çalışmaları yapılmadan önce bildirimde bulunulmalı ve sonrasında ilgili uygulama kontrolleri gerçekleştirilmelidir.

§  Veri tabanı sunucusu sadece ssh, rdp, ssl ve veri tabanının orijinal yönetim yazılımına açık olmalı; bunun dışında ftp, telnet vb. gibi açık metin şifreli bağlantılara kapalı olmalıdır.

§  Veri tabanı sunucusuna ancak zorunlu hallerde "root" veya "admin" olarak bağlanılmaktadır. Root veya admin şifresi tanımlı kişi/kişilerde bulunmamaktadır.

§  Bağlanacak kişilerin kendi adına kullanıcı adı verilmekte ve yetkilendirme yapılmaktadır.

§  Veri tabanlarında yönetici yetkisine sahip (sysdba, sysoper, admin vb.) kullanıcı haklarına hangi kullanıcıların sahip olduğu kontrol edilmektedir.

§  Veri tabanı sunucularına ancak yetkili kullanıcılar erişmektedir.

§  Veri tabanı kullanıcılarının mesai saatleri içerisinde deployment yapmaları engellenmektedir.

§  Alınan veri tabanı yedekleri disklerdeki doluluk oranına bağlı olarak en azından en son full yedek ve devamındaki incremental yedekleri olacak şekilde saklanmalıdır.

§  Veri tabanı sunucularına kod geliştiren kullanıcı dışında diğer kullanıcılar bağlanıp sorgu yapamamaktadır. Veri tabanından rapor sorgusu yapacak kullanıcılara sadece “select” yetkisi tanımlanmıştır. Bunun dışında veri tabanlarından “update, delete ve/veya join” istekleri çalıştıramamaktadır.

§  Veri tabanı sistemlerinde tutulan bilgiler sınıflandırılırken ve uygun yedekleme politikaları oluşturulurken, yedeklemeden sorumlu sistem yöneticileri belirlenmiş ve yedeklerin düzenli olarak alınması kontrol altında tutulmuştur. Belirli aralıklarla yedekten geri dönme senaryoları ile yedeklerin güvenirliği test edilmektedir.

§  Veri tabanı yedekleme planları dokümante edilmelidir. Hangi veri tabanının, hangi yöntem ile hangi gün ve saatte yedeğinin alındığını içermektedir.

§  Yama ve güncelleme çalışmaları yapılmadan önce bildirimde bulunulmakta ve sonrasında ilgili uygulama kontrolleri gerçekleştirilmektedir.

§  Sistem dokümantasyonu güvenli şekilde saklanmaktadır.

§  Ara yüzden gelen kullanıcılar bir tabloda saklanmalı, bu tablodaki kullanıcı adı ve şifreleri şifrelenmiş(encrypted) bulunmaktadır.

§  Veri tabanlarında kullanıcı oluşturulabilmesi için üst idare tarafından hazırlanacak bir taahhütname doldurulmakta, üst idareye resmi yazı ile başvurulmakta, veri tabanındaki herhangi bir nesne için yapılacak yetki talepleri, ilgili nesnenin sahibi olan birim sorumlusundan veya proje yöneticisinden yazılı olarak veya e-posta yoluyla yapılmakta ve telefon ile teyit edildikten sonra yetkilendirme yapılmaktadır.

§  En üst düzey veri tabanı yöneticiliği yetkisi sadece bir kullanıcıda bulunmaktadır.

§  Veri tabanında bulunan farklı şemalara, kendi yetkili kullanıcısı dışındaki diğer kullanıcıların erişmesi engellenmektedir.

§  Veri tabanı sunucularına ancak yetkili kullanıcılar erişmektedir.

§  Bütün şifreler düzenli aralıklarla değiştirilmektedir. Şifre belirleme konusunda “Parola Güvenliği Politikası” esas alınmaktadır.

§  Veri tabanı kullanıcıları belirli aralıklarla incelenmeli ve veri tabanının kendi oluşturduğu veya sonradan oluşturulan ama kullanılmayan kullanıcı hesapları belirlenmekte ve kilitlenmektedir.

§  Veri tabanı yedeklerinin başarılı bir şekilde alınıp alınmadığı bilgisi, yedekleme işleminin sonunda otomatik olarak e-posta yoluyla veri tabanı yöneticilerine gönderilmektedir.

§  Veri tabanı tablo erişim hakları belli aralıklarla denetlenmektedir.

9.10   Kaydedilebilir Taşınır Materyaller Güvenliği

§  Taşınacak veri eğer usb disk ile taşınacaksa bu usb diskin tehdit unsuru olan bir yazılım içermediğinin kontrolleri anti virüs ve malware programları ile yapılmaktadır. 

§  Cd ve dvd lerde veri saklamak için ise kaliteli medyalar kullanmakta, düşük hızla yazdırmakta, alt yüzeye mümkün olduğunca temas etmemekte, nemli, ışık almayan ortamlarda cd leri çok fazla sıkıştırmadan saklamaktadır. 

§  Kötü amaçlı kimselerin bilgilerimize ulaşmasını engellemek için taşınabilir materyallerimizi güvenilir şekilde muhafaza edilmesi, gerekirse kilitli dolaplarda muhafaza edilmesi konusunda personellere gerekli bilgilendirme yapılmaktadır. 

9.11   İhlal Bildirim ve Yönetimi

§  İhlali yapan kullanıcı tespit edilmesi ve ihlalin suç unsuru içerip içermediği belirlenmektedir.

§  Güvenlik ihlaline neden olan çalışanlar ve üçüncü taraflarla ilgili resmi bir disiplin sürecine başvurulmaktadır.

§  Tüm çalışanlar, üçüncü taraf kullanıcıları ve sözleşme tarafları bilgi güvenliği olayını önlemek maksadıyla güvenlik zayıflıklarını doğrudan kendi yönetimlerine veya hizmet sağlayıcılarına mümkün olan en kısa sürede rapor etmekte sorumludurlar.

§  Bilgi sistemi arızaları ve hizmet kayıpları, zararlı kodlar, dos atakları, tamamlanmamış veya yanlış iş verisinden kaynaklanan hatalar, gizlilik ve bütünlük ihlâlleri, bilgi sistemlerinin yanlış kullanımı gibi farklı bilgi güvenliği olaylarını bertaraf edecek tedbirler alınmıştır.

§  Normal olasılık planlarına ilave olarak olayın tanımı ve sebebinin analizi, önleme, tekrarı önlemek maksadıyla düzeltici tedbirlerin planlanması ve uygulanması, olaylardan etkilenen veya olaylardan kurtulanlarla iletişim, eylemin ilgili otoritelere raporlanması konuları göz önüne alınmaktadır.

9.12   Bilgi Güvenliği İzleme ve Denetleme

§  Bilgi Güvenliği Sistemi düzenli olarak denetlenmektedir.

§  Denetim yapacak personelin Bilgi Güvenliği konusunda yetkilendirilmiş kurumlardan iç denetim eğitimi almaları, denetime katılacak kişilerin iç denetçi sertifikasının olmasına dikkat edilmektedir.

9.13   Kişisel Veri İhlallerinin Önlenmesi ve İhlalin Gerçekleşmesi Durumunda Alınacak Eylemler

Belirtildiği üzere, Şirketimiz Kanun uyarınca veri güvenliğine ilişkin yükümlülüklerini eksiksiz yerine getirmekte olup, kişisel verilerin Kanuna ve ilgili mevzuata uygun şekilde muhafaza edilmesine ve veri güvenliğinin temin edilmesine yönelik her türlü teknik ve idari tedbiri almaktadır. Ayrıca Şirketimiz’de olası bir veri ihlali durumunda söz konusu ihlalin en kısa sürede veri sahibine ve Kişisel Veri Koruma Kurum’a bildirmeye yönelik prosedürler uygulanmaktadır.  Bu kapsamda, Şirketimiz nezdinde tutulan verilerin herhangi bir şekilde hukuka aykırı erişilmesi halinde, ihlali öğrenen çalışanımız tarafından derhal “Kişisel Veri İhlal Bildirim Formu” doldurmaktadır ve söz konusu forma göre veri sahibine ve Kişisel Veri Koruma Kurumuna ivedi bir şekilde bildirim yapılmaktadır. Çalışanlarımıza bu prosedürün eksiksiz bir şekidle yürütülebilmesi amacıyla gerekli bilgilendirmeler yapılmakta ve eğitimler verilmektedir.

Olası veri ihlali durumunda Şirketimiz tarafından uygulanacak olan prosedüre aşağıda yer verilmektedir.

§  Bilginin gizlilik, bütünlük ve kullanılabilirlik açısından zarar görmesi, bilginin son kullanıcıya ulaşana kadar bozulması, değişikliğe uğraması ve başkaları tarafından ele geçirilmesi, yetkisiz erişim gibi güvenlik ihlali durumlarında mutlaka kayıt altına alınmalıdır.

§  Bilgi güvenlik olayı raporlarının bildirilmesini, işlem yapılmasını ve işlemin sonlandırılmasını sağlayan sürecin oluşturulmalıdır.

§  Bilgi güvenliği ihlâli oluşması durumunda kişilerin tüm gerekli faaliyetleri hatırlamasını sağlamak maksadıyla bilgi güvenliği olayı rapor formatı hazırlanmalıdır.

§  İhlali yapan kullanıcı tespit edilmeli ve ihlalin suç unsuru içerip içermediği belirlenmelidir.

§  Tüm çalışanlar, üçüncü taraf kullanıcıları ve sözleşme tarafları bilgi güvenliği olayını önlemek maksadıyla güvenlik zaafiyetleriı doğrudan kendi yönetimlerine veya hizmet sağlayıcılarına mümkün olan en kısa sürede rapor edilir.

§  Bilgi sistemi arızaları, zararlı kodlar, gizlilik ve bütünlük ihlâlleri veya bilgi sistemlerinin yanlış kullanımı gibi farklı bilgi güvenliği olaylarını bertaraf edecek tedbirler alınır.

§  Normal olasılık planlarına ilave olarak olayın tanımı ve sebebinin analizi, önleme, tekrarı önlemek maksadıyla düzeltici tedbirlerin planlanması ve uygulanması, olaylardan etkilenen veya olaylardan kurtulanlarla iletişim, eylemin ilgili otoritelere raporlanması konuları göz önüne alınır.

§  İç problem analizi, adli incelemeler veya üretici firmadan zararın telafi edilmesi için aynı türdeki olayların izleme kayıtları (log) toplanır ve korunur.

§  Bilgi güvenliği olaylarının değerlendirilmesi sonucunda edinilen bilgi ile edinilen tecrübe ve yeni kontrollerin oluşturulması, aynı olayın tekrar etmesini önleyecek veya yüksek etkili olayların oluşmasını engelleyecektir.

§  Kanıt toplama; kuruluş içerisinde disiplin faaliyeti için delil toplanırken uygulanacak genel kurallar şunlardır;

ü Kanıtın mahkemede kullanılıp kullanılamayacağı ile ilgili kabul edilebilirlik derecesi,

ü Kanıtın niteliği ve tamlığını gösteren ağırlığı.