1.      Amaç

Uludağ Elektrik Dağıtım Anonim Şirketi (“UEDAŞ”); suç gelirlerinin aklanmasının ve terör ile kitle imha silahlarının yayılmasının finansmanının topluma verebileceği zararların farkındadır. Bu sebeple yasal bir yükümlülüğü olmasa dahi sosyal sorumluluk anlayışıyla, bu Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terör ile Kitle İmha Silahlarının Yayılmasının Finansmanının Önlenmesi Politikası’nı (“Politika”) oluşturmuştur. Bu Politika’nın amacı, suç gelirlerinin aklanması ve terör ile kitle imha silahlarının yayılmasının finansmanının önlenmesi konusunda çalışanlarda farkındalık oluşturmak ve olağandışı ya da şüpheli bir işlem ile karşılaşıldığında işlemin yetkili kurum ve kuruluşlara bildirilmesini sağlamaktır.

Bu Politika; UEDAŞ Etik İlkeleri ve UEDAŞ’ın Suistimalle mücadele ile ilgili diğer tüm politika, prosedür ve planlarının ayrılmaz bir parçası ve tamamlayıcısıdır.

2.      Kapsam

Yönetim kadrosunun tamamı da dâhil olmak üzere, UEDAŞ bünyesinde görev yapan tüm çalışanlar ve yetkilileri bu Politika ile belirtilen kural ve standartlara uymakla yükümlüdür.

3.      Tanımlar

Bu Politika’da geçen;

a)      BMGK: Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyini,

b)      BMGK kararı: Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyinin kitle imha silahlarının yayılmasının finansmanının önlenmesine yönelik yaptırım kararlarını ve bu kararların eklerini,

c)      Çalışan: Gerek doğrudan gerekse dolaylı olarak süreli veya süresiz istihdam olunan tüm UEDAŞ çalışanlarını,

d)      Fon: Para veya değeri para ile temsil edilebilen taşınır veya taşınmaz, maddi veya gayri maddi her türlü mal, hak, alacak ile bunları temsil eden her türlü belgeyi,

e)      Tedarikçi: UEDAŞ ve grup şirketleri ile herhangi bir iş ilişkisi içerisinde olma ihtimali bulunan tüm iş ortakları, tedarikçiler, distribütörler, alt yükleniciler, yetkili servisler, yükleniciler, danışmanlar, temsilciler, denetçiler ile tüm bunların çalışanları,

f)       Politika: UEDAŞ Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terör ile Kitle İmha Silahlarının Yayılmasının Finansmanının Önlenmesi Politikası’nı,

g)      Riskli müşteriler: Riskli ülkelerle ticari ilişkileri olan müşterileri,

h)      Riskli ülkeler: Aklama ve terörün finansmanının önlenmesi konusunda yeterli düzenlemelere sahip olmayan, bu suçlarla mücadele konusunda işbirliği yapmayan veya yetkili uluslararası kuruluşlarca riskli kabul edilen ülkelerden Hazine ve Maliye Bakanlığınca duyurulanları,

i)       Suç geliri: Suçtan kaynaklanan malvarlığı değerini,

j)       Suç gelirlerinin aklanması: Suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerinin, yurt dışına çıkarılması veya bunların gayrimeşru kaynağının gizlenmesi veya meşru bir yolla elde edildiği konusunda kanaat uyandırmak maksadıyla, çeşitli işlemlere tâbi tutulmasını,

k)      Suistimal: Rüşvet, yolsuzluk, hile, zimmet, irtikâp, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, görevi kötüye kullanma ve diğer tüm yasadışı faaliyetler, usulsüzlükler ile UEDAŞ Etik İlkelerine ve buna bağlı politika ve prosedürlere aykırılık teşkil eden bütün fiilleri,

l)       Şüpheli işlem: İlgili mevzuat ile belirtilen yükümlüler nezdinde veya bunlar aracılığıyla yapılan veya yapılmaya teşebbüs edilen işleme konu malvarlığının; yasa dışı yollardan elde edildiğine veya yasa dışı amaçlarla kullanıldığına, bu kapsamda terörist eylemler için ya da terör örgütleri, teröristler veya terörü finanse edenler tarafından kullanıldığına veya bunlarla ilgili ya da bağlantılı olduğuna dair herhangi bir bilgi, şüphe veya şüpheyi gerektirecek bir hususun bulunması halini,

m)    Terörizmin finansmanı: Bir teröriste veya terör örgütlerine fon sağlanması veya toplanmasını,

n)      UEDAŞ: Uludağ Elektrik Dağıtım Anonim Şirketini,

o)      Yönetici: Çalışanın operasyonel veya idari yöneticisini,

ifade eder.

4.      Müşterinin Tanınması ve Risk Yönetimi

Tüm UEDAŞ çalışanları, suç gelirlerinin aklanmasının ve terör ile kitle imha silahlarının yayılmasının finansmanı hususunda şüpheli işlem işaretlerini gözden kaçırmamak için müşteri veya tedarikçilerle tesis edecekleri işlemden önce, müşteri ve tedarikçiler ile nam veya hesaplarına işlem yapanların tanınmasına yönelik gerekli özeni göstermek ve durum tespiti yapmakla yükümlüdür.

UEDAŞ; gerçek kimlikleri ve adresleri belirlenemeyen kişiler ile resmi kurumların suç gelirlerinin aklanmasının ve terör ile kitle imha silahlarının yayılmasının finansmanının önlenmesi konusunda yayımladıkları listelerde adı geçen kişi ve kurumlar ile herhangi bir ilişki içinde olmamayı taahhüt eder. UEDAŞ, bir tedarikçi ile ilişkiye girmeden önce tedarikçinin BMGK Kararı, Hazine ve Maliye Bakanlığı ve ilgili kurum ve organizasyonlar tarafından duyurulan yaptırım listelerinde olmadığından emin olur ve bu doğrultuda bir tedarikçi risk yönetim süreci yürütür. Bu süreç kapsamında iş ilişkisine girme ihtimali olan tedarikçi ile ilgili suç gelirlerinin aklanmasının ve terör ile kitle imha silahlarının yayılmasının finansmanı ile mücadele kapsamında karşılaşılabilecek risklerin tespiti ve yönetimi de dâhil olmak üzere tedarikçinin UEDAŞ iç kurallarının uygunluğu denetlenir. Tedarikçi risk yönetim süreci, Sorumlu Tedarik Politikası ve buna bağlı olarak düzenlenmiş ilgili politika, prosedür ve kurallar ile düzenlenir.

5.      Şüpheli İşlemler

Tüm UEDAŞ Çalışanları, suç gelirlerinin aklanmasının ve terör ile kitle imha silahlarının yayılmasının finansmanı hususunda şüpheli işlem işaretlerine karşı her daim tetikte olmalıdır. Müşteri veya tedarikçilerle tesis edilecek işleme konu malvarlığının yasa dışı yollardan elde edildiğine veya yasa dışı amaçlarla kullanıldığına dair herhangi bir bilgi, şüphe veya şüpheyi gerektirecek bir hususun bulunması halinde bu işlemin 7. maddede belirtilen yöntemlerden herhangi biriyle bildirilmesi zorunludur.

Şüpheli işlemlere aşağıdakiler örnek olarak gösterilebilir:

·        Riskli ülkelerle bir bağlantısı olan işlemler,

·        Piyasa fiyatlarının üstünde ödeme yapmayı kabul eden müşteri/tedarikçiler,

·        Müşteri/tedarikçinin paravan olabileceği ya da muvazaalı bir işlem tesis edeceği konusunda şüphe olan işlemler,

·        Müşteri/tedarikçinin sürdürdüğü faaliyetler, ekonomik durumu ile işlemleri arasında makul bir orantı bulunmaması,

·        Müşteri/tedarikçinin riskli müşterilerle bir ilişkisi olması,

·        Tesis edilen/edilecek işlemin doğasına uygun olmayan anormal nakit transferleri,

·        Müşteri/tedarikçiler ile nam veya hesaplarına işlem yapanların kimliğinin tespit edilememesi.

6.      Sorumluluk

Bildirilen veya tespit edilen şüpheli işlemin ilgili kurum ya da kuruluşlara aktarılmasından Hukuk ve Uyum Başkanlığı sorumludur. UEDAŞ’ın tüm çalışanları, yöneticileri ve birimleri bu Politika ile ilgili Hukuk ve Uyum Başkanlığına gerekli desteği vermekle ve iş birliğinde bulunmakla yükümlüdür.

7.      Politika’nın İhlali

Bu Politika’ya herhangi bir UEDAŞ çalışanı tarafından uyulmaması halinde, iş sözleşmesinin sona ermesi de dâhil, gerekli disiplin tedbirleri uygulanır. Ayrıca bu Politika’ya aykırı davranış ve işlemler, UEDAŞ ve çalışanları için ağır cezai ve hukuki yaptırımlarla sonuçlanabilir.

Çalışanlar, Bu Politika’ya veya ilgili mevzuata aykırı olduğunu düşündükleri herhangi bir eylemin farkına varmaları durumunda bu olayı aşağıda belirtilen yöntemlerle Hukuk ve Uyum Başkanlığına bildirmekle yükümlüdür:

·        E-posta: uludag@etikhat.com

·        Web: https://www.remedetikhat.com.tr/login (Kullanıcı adı: uludag Şifre: uludag16)

·        Telefon: 0212 800 34 55

·        Doğrudan Hukuk ve Uyum Başkanlığına ileterek.

 

8.      Politika’nın Yürütülmesi

Bu Politika, Hukuk ve Uyum Başkanlığı tarafından yürütülür.

9.      Politika’nın Gözden Geçirilmesi ve Güncellenmesi

Bu Politika, Hukuk ve Uyum Başkanlığı tarafından düzenli olarak gözden geçirilir ve gerektiğinde güncellenir.