Uludağ Elektrik Dağıtım Anonim Şirketi (“UEDAŞ”); suç gelirlerinin aklanmasının ve terör ile
kitle imha silahlarının yayılmasının finansmanının topluma verebileceği
zararların farkındadır. Bu sebeple yasal bir yükümlülüğü olmasa dahi sosyal
sorumluluk anlayışıyla, bu Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terör ile Kitle
İmha Silahlarının Yayılmasının Finansmanının Önlenmesi Politikası’nı (“Politika”) oluşturmuştur. Bu
Politika’nın amacı, suç gelirlerinin aklanması ve terör ile kitle imha
silahlarının yayılmasının finansmanının önlenmesi konusunda çalışanlarda
farkındalık oluşturmak ve olağandışı ya da şüpheli bir işlem ile
karşılaşıldığında işlemin yetkili kurum ve kuruluşlara bildirilmesini
sağlamaktır.
Bu Politika; UEDAŞ Etik İlkeleri ve UEDAŞ’ın
Suistimalle mücadele ile ilgili diğer tüm politika, prosedür ve planlarının
ayrılmaz bir parçası ve tamamlayıcısıdır.
Yönetim kadrosunun tamamı da dâhil olmak üzere, UEDAŞ
bünyesinde görev yapan tüm çalışanlar ve yetkilileri bu Politika ile belirtilen
kural ve standartlara uymakla yükümlüdür.
Bu Politika’da geçen;
a)
BMGK: Birleşmiş
Milletler Güvenlik Konseyini,
b)
BMGK
kararı: Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyinin kitle imha
silahlarının yayılmasının finansmanının önlenmesine yönelik yaptırım
kararlarını ve bu kararların eklerini,
c)
Çalışan: Gerek
doğrudan gerekse dolaylı olarak süreli veya süresiz istihdam olunan tüm UEDAŞ
çalışanlarını,
d)
Fon: Para veya
değeri para ile temsil edilebilen taşınır veya taşınmaz, maddi veya gayri maddi
her türlü mal, hak, alacak ile bunları temsil eden her türlü belgeyi,
e)
Tedarikçi: UEDAŞ ve
grup şirketleri ile herhangi bir iş ilişkisi içerisinde olma ihtimali bulunan tüm iş ortakları, tedarikçiler,
distribütörler, alt yükleniciler, yetkili servisler, yükleniciler, danışmanlar,
temsilciler, denetçiler ile tüm bunların çalışanları,
f)
Politika: UEDAŞ Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terör
ile Kitle İmha Silahlarının Yayılmasının Finansmanının Önlenmesi Politikası’nı,
g)
Riskli
müşteriler: Riskli ülkelerle ticari ilişkileri olan müşterileri,
h)
Riskli
ülkeler: Aklama ve terörün finansmanının önlenmesi konusunda yeterli
düzenlemelere sahip olmayan, bu suçlarla mücadele konusunda işbirliği yapmayan
veya yetkili uluslararası kuruluşlarca riskli kabul edilen ülkelerden Hazine ve
Maliye Bakanlığınca duyurulanları,
i)
Suç geliri:
Suçtan kaynaklanan malvarlığı değerini,
j)
Suç
gelirlerinin aklanması: Suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerinin, yurt
dışına çıkarılması veya bunların gayrimeşru kaynağının gizlenmesi veya meşru
bir yolla elde edildiği konusunda kanaat uyandırmak maksadıyla, çeşitli
işlemlere tâbi tutulmasını,
k)
Suistimal: Rüşvet,
yolsuzluk, hile, zimmet, irtikâp, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, görevi
kötüye kullanma ve diğer tüm yasadışı faaliyetler, usulsüzlükler ile UEDAŞ Etik
İlkelerine ve buna bağlı politika ve prosedürlere aykırılık teşkil eden bütün
fiilleri,
l)
Şüpheli
işlem: İlgili mevzuat ile belirtilen yükümlüler nezdinde veya bunlar
aracılığıyla yapılan veya yapılmaya teşebbüs edilen işleme konu malvarlığının;
yasa dışı yollardan elde edildiğine veya yasa dışı amaçlarla kullanıldığına, bu
kapsamda terörist eylemler için ya da terör örgütleri, teröristler veya terörü
finanse edenler tarafından kullanıldığına veya bunlarla ilgili ya da bağlantılı
olduğuna dair herhangi bir bilgi, şüphe veya şüpheyi gerektirecek bir hususun
bulunması halini,
m)
Terörizmin
finansmanı: Bir teröriste veya terör örgütlerine fon sağlanması veya
toplanmasını,
n)
UEDAŞ: Uludağ Elektrik Dağıtım Anonim Şirketini,
o)
Yönetici: Çalışanın
operasyonel veya idari yöneticisini,
ifade eder.
Tüm UEDAŞ çalışanları, suç gelirlerinin aklanmasının ve terör ile
kitle imha silahlarının yayılmasının finansmanı hususunda şüpheli işlem
işaretlerini gözden kaçırmamak için müşteri veya tedarikçilerle tesis
edecekleri işlemden önce, müşteri ve tedarikçiler ile nam veya hesaplarına
işlem yapanların tanınmasına yönelik gerekli özeni göstermek ve durum tespiti
yapmakla yükümlüdür.
UEDAŞ;
gerçek kimlikleri ve adresleri belirlenemeyen kişiler ile resmi kurumların suç
gelirlerinin aklanmasının ve terör ile kitle imha silahlarının yayılmasının
finansmanının önlenmesi konusunda yayımladıkları listelerde adı geçen kişi ve
kurumlar ile herhangi bir ilişki içinde olmamayı taahhüt eder. UEDAŞ, bir
tedarikçi ile ilişkiye girmeden önce tedarikçinin BMGK Kararı, Hazine ve
Maliye Bakanlığı ve ilgili kurum ve organizasyonlar tarafından duyurulan
yaptırım listelerinde olmadığından emin olur ve bu doğrultuda bir tedarikçi
risk yönetim süreci yürütür. Bu süreç kapsamında iş ilişkisine girme ihtimali
olan tedarikçi ile ilgili suç gelirlerinin aklanmasının ve terör ile kitle imha
silahlarının yayılmasının finansmanı ile mücadele kapsamında karşılaşılabilecek
risklerin tespiti ve yönetimi de dâhil olmak üzere tedarikçinin UEDAŞ iç
kurallarının uygunluğu denetlenir. Tedarikçi risk yönetim süreci, Sorumlu
Tedarik Politikası ve buna bağlı olarak düzenlenmiş ilgili politika, prosedür
ve kurallar ile düzenlenir.
Tüm UEDAŞ Çalışanları, suç gelirlerinin aklanmasının ve terör ile
kitle imha silahlarının yayılmasının finansmanı hususunda şüpheli işlem
işaretlerine karşı her daim tetikte olmalıdır. Müşteri veya tedarikçilerle
tesis edilecek işleme konu malvarlığının yasa dışı yollardan elde edildiğine
veya yasa dışı amaçlarla kullanıldığına dair herhangi bir bilgi, şüphe veya
şüpheyi gerektirecek bir hususun bulunması halinde bu işlemin 7. maddede
belirtilen yöntemlerden herhangi biriyle bildirilmesi zorunludur.
Şüpheli işlemlere aşağıdakiler örnek olarak
gösterilebilir:
·
Riskli ülkelerle bir bağlantısı olan işlemler,
·
Piyasa fiyatlarının üstünde ödeme yapmayı kabul eden
müşteri/tedarikçiler,
·
Müşteri/tedarikçinin paravan olabileceği ya da
muvazaalı bir işlem tesis edeceği konusunda şüphe olan işlemler,
·
Müşteri/tedarikçinin sürdürdüğü faaliyetler, ekonomik
durumu ile işlemleri arasında makul bir orantı bulunmaması,
·
Müşteri/tedarikçinin riskli müşterilerle bir ilişkisi
olması,
·
Tesis edilen/edilecek işlemin doğasına uygun olmayan
anormal nakit transferleri,
·
Müşteri/tedarikçiler ile nam veya hesaplarına işlem yapanların
kimliğinin tespit edilememesi.
Bildirilen veya tespit edilen şüpheli işlemin ilgili
kurum ya da kuruluşlara aktarılmasından Hukuk ve Uyum Başkanlığı sorumludur.
UEDAŞ’ın tüm çalışanları, yöneticileri ve birimleri bu Politika ile ilgili
Hukuk ve Uyum Başkanlığına gerekli desteği vermekle ve iş birliğinde bulunmakla
yükümlüdür.
Bu Politika’ya herhangi bir UEDAŞ çalışanı tarafından
uyulmaması halinde, iş sözleşmesinin sona ermesi de dâhil, gerekli disiplin
tedbirleri uygulanır. Ayrıca bu Politika’ya aykırı davranış ve işlemler, UEDAŞ
ve çalışanları için ağır cezai ve hukuki yaptırımlarla sonuçlanabilir.
Çalışanlar, Bu Politika’ya veya ilgili mevzuata aykırı
olduğunu düşündükleri herhangi bir eylemin farkına varmaları durumunda bu olayı
aşağıda belirtilen yöntemlerle Hukuk ve Uyum Başkanlığına bildirmekle
yükümlüdür:
·
E-posta: uludag@etikhat.com
·
Web: https://www.remedetikhat.com.tr/login (Kullanıcı
adı: uludag Şifre: uludag16)
·
Telefon: 0212 800 34 55
·
Doğrudan Hukuk ve Uyum Başkanlığına ileterek.
Bu Politika, Hukuk ve Uyum Başkanlığı tarafından
yürütülür.
Bu Politika, Hukuk ve Uyum Başkanlığı tarafından
düzenli olarak gözden geçirilir ve gerektiğinde güncellenir.