Uludağ Elektrik Dağıtım Anonim Şirketi (“UEDAŞ”) iş süreçlerini dürüstlük, güven ve
saygı değerleri çerçevesinde; adalet, fırsat eşitliği, şeffaflık, sorumluluk,
sürdürülebilirlik ve hesap verilebilirlik ilkeleri ışığında yürütmektedir. Bu
sebeple her türlü Suistimale karşı sıfır tolerans ilkesiyle hareket
etmektedir. Bu Suistimal Müdahale Planının (“Plan”) amacı, UEDAŞ’ın tüm iş
faaliyetlerinde Suistimali önleme hedefini desteklemek için; ihbar edilen ya da
re’sen fark edilen Suistimal ve Suistimal şüphelerine karşı gerçekleştirilecek
eylemlerin, raporlama mekanizmalarının, ilgili birimlerinin görev ve
sorumluluklarının, gerekli değerlendirmelerin, tedbir kararlarının, soruşturma süreçleri, araçları ve
prensiplerinin düzenlenmesidir. Bu Plan; UEDAŞ Etik İlkeleri ve UEDAŞ’ın
Suistimalle mücadele ile ilgili diğer tüm politika, prosedür ve planların (“İç
Mevzuat”) ayrılmaz bir parçası ve tamamlayıcısıdır.
Bu Plan kapsamında;
·
Yönetim kadrosunun tamamı başta olmak üzere, UEDAŞ
bünyesinde görev yapan tüm çalışanlar ve yetkilileri,
·
Tüm iş ortakları, tedarikçiler,
distribütörler, alt yükleniciler, yetkili servisler, yükleniciler, danışmanlar,
temsilciler, denetçiler ile tüm bunların çalışanları ve her halükarda UEDAŞ ile
bir iş ilişkisi içerisinde olan ya da olma ihtimali bulunan tüm kişi veya
kuruluşlar,
bu Plan ile belirtilen düzenlemelere uymakla
yükümlüdür.
İhbar edilen ya da re’sen fark edilen Suistimal ve
Suistimal şüphelerinin soruşturulması da dâhil olmak üzere bu Plan, Hukuk ve
Uyum Başkanlığı tarafından yürütülür.
4.1. Genel Kavramlar
Bu Politikada geçen;
a)
Çalışan:
Gerek doğrudan gerekse dolaylı olarak süreli veya süresiz istihdam olunan
tüm UEDAŞ çalışanlarını,
b)
Eğitim
Planı: Çalışanların ve gerektiğinde İş Ortaklarının katılmakla yükümlü
olduğu eğitimlerin zaman ya da tarih bilgilerinin özetlendiği planı,
c)
İş
Ortakları: UEDAŞ ve grup şirketleri ile herhangi bir iş ilişkisi içerisinde
olan ya da olma ihtimali bulunan tüm iş
ortakları, tedarikçiler, distribütörler, alt yükleniciler, yetkili servisler,
yükleniciler, danışmanlar, temsilciler, denetçiler ile tüm bunların
çalışanları,
d)
Plan:
UEDAŞ Suistimal Müdahale Planını,
e)
Politika:
UEDAŞ Suistimalin Önlenmesi (Anti-Fraud) Politikasını,
f)
Rüşvet:
Bir kamu görevlisi veya üçüncü bir kişinin görevinin ifasıyla ilgili bir
işi yapması veya yapmaması için, doğrudan veya aracılar vasıtasıyla, bir kamu
görevlisine, üçüncü kişiye veya gösterecekleri bir başka kişiye menfaat
sağlanmasını veya teklif etmesini,
g)
Suistimal
Kayıt Sistemi: İhbar edilen ya da re’sen fark edilen Suistimalleri ve
Suistimal şüphelerinin - hakkında bir soruşturma açılmamış olanlar dâhil -
kaydedildiği sistemi,
h)
Suistimal
Risk Değerlendirmesi: Tüm önemli Suistimal risk senaryolarının önemi ve
gerçekleşme ihtimaliyle birlikte analiz edilerek değerlendirilmesini,
i)
Suistimal
Risk Haritası: Suistimal Risk Değerlendirmesi yapılan risk senaryolarının
mevcut kontrol mekanizmaları ve verimlilikleri ile planlanan müdahalelerle
birlikte öncelik sırasıyla belirtildiği ve risklerin analizini raporlamaya
yarayan kayıt sistemini,
j)
Şirket:
UEDAŞ’ı,
k)
Yolsuzluk:
Kişinin çalıştığı kurum veya pozisyondan bağımsız olarak, kendisine verilen
yetkinin kişisel veya ticari çıkar sağlamak amacıyla doğrudan veya dolaylı
olarak kötüye kullanılması durumunu,
l)
Yönetici:
Çalışanın operasyonel veya idari yöneticisini,
ifade eder.
4.2. Suistimal
Suistimal; rüşvet, yolsuzluk, hile, zimmet, irtikâp,
hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, görevi kötüye kullanma ve diğer tüm
yasadışı faaliyetler, usulsüzlükler ile UEDAŞ Etik İlkelerine ve buna bağlı
politika ve prosedürlere aykırılık teşkil eden bütün fiilleri ifade eder.
Suistimale örnek olarak aşağıdakiler gösterilebilir:
·
Şirkete ait varlıkların zimmete geçirilmesi veya
nakit dâhil varlıkların kasıtlı olarak yok edilmesi veya kaybedilmesi,
·
Şirkete ait varlıkların (ör. Şirket aracı,
telefonu, bilgisayarı vb.), kaynaklarının ya da imajının usulsüz veya şahsi
amaçlarla kullanımı,
·
Kamu kurumu ve yetkili kuruluşların denetiminden
kaçmaya yönelik usulsüz işlemler,
·
Muhasebe kalemlerine, bilişim sistemleri
kayıtlarına veya Şirket harcamalarına ilişkin kayıtların değiştirilmesi veya
yok edilmesi,
·
Şirkete ait bilgilerden yararlanarak haksız
menfaat sağlanması,
·
Çıkar çatışmalarının bildirilmemesi,
·
Hediye ve ağırlama politikasına aykırı
harcamalar yapılması gibi, şirket kurallarına uymayan davranışlarda
bulunulması.
Tüm Çalışanlar ve Yöneticiler bir Suistimal şüphesini tespit
etmeleri veya öğrenmelerini takiben vakit kaybetmeksizin/derhal ve en geç 1
(bir) iş günü içerisinde bu şüpheyi aşağıdaki kanallar aracılığıyla bildirmekle
yükümlüdür.
Ayrıca tüm İş Ortakları, UEDAŞ’ın itibari, maddi veya manevi
herhangi bir zarara uğrama ihtimalini doğurabilecek bir Suistimal şüphesini
tespit etmeleri veya öğrenmelerini takiben vakit kaybetmeksizin/derhal ve en
geç 1 (bir) iş günü içerisinde bu şüpheyi UEDAŞ’a bildirmekle yükümlüdür.
5.1. UEDAŞ Bildirim Kanalları
·
UEDAŞ Etik Hattı - +90 212 800 34 55
·
UEDAŞ Etik Elektronik Posta Adresi: uludag@etikhat.com
·
https://www.remedetikhat.com.tr/login
(Kullanıcı adı: uludag Şifre: uludag16)
·
Hukuk ve Uyum Başkanı
·
Bildirim yapılması uygunsa, bağlı olunan
Yönetici
5.2. Bildirimin İçeriği
Bildirim, Suistimal şüphesine yönelik inceleme ve
gerektiğinde soruşturmanın yapılabilmesi için mümkün olduğunca detay
içermelidir.
Bildirimi yapan kişinin bildirim sonucunda elde
edeceği herhangi bir avantajlı durum olması ihtimalinde; bildirim bu bilgiyi,
söz konusu avantajlı durumu ve duruma ilişkin diğer detayları da içermelidir.
5.3. Bildirimin Gizliliği
Bildirimi yapan kişi anonim kalma hakkına sahiptir.
Bildirimle ilgili her türlü bilgi gizli tutulur.
Yalnızca Hukuk ve Uyum Başkanı ve Grup İç Denetim Direktörü bildirimle ilgili
bilgilere erişim yetkisine sahiptir. Bildirime ilişkin bilgiler yalnızca
aşağıdaki durumlarda paylaşılabilir:
·
İlave değerlendirme veya eylem gerekmesi halinde
Suistimalle mücadele kuralları kapsamında bildirimleri değerlendirme ve
soruşturmayı yürütme yetkisini haiz olanlarla,
·
Yürürlükteki mevzuat kapsamında UEDAŞ’ınn bir
yükümlülüğünün yerine getirilmesi amacıyla resmi kurum ve kuruluşlarla ve
·
Yargı makamları nezdinde bir soruşturma veya
dava sürecinin gerektirmesi halinde yetkili makamlarla.
UEDAŞ Açıkça Konuşma Politikasında da belirtildiği
gibi, hukuka aykırı ya da etik kurallara uygun olmayan herhangi bir faaliyete
ve Suistimale doğrudan veya dolaylı olarak tanık olan veya böyle bir durumla
ilgili bilgisi veya şüphesi olan herhangi bir Çalışan misilleme korkusu
olmaksızın endişelerini dile getirebilir. Endişesini belirten veya şikâyette
bulunan bir Çalışanın bu sebeple iş akdi sonlandırılamaz, görev yeri
değiştirilemez, Çalışan görevden uzaklaştırılamaz, işten el çektirilemez,
talebi/onayı olmaksızın ücretli veya ücretsiz izin kullandırılamaz veya Çalışan
hakkında misilleme kabul edilebilecek herhangi bir aksiyon alınamaz ya da
farklı bir muamelede bulunulamaz. Aksi davranışın tespiti halinde ilgili
kişiler hakkında – iş sözleşmesinin feshi de dâhil olmak üzere – idari
müeyyideler uygulanır.
Bildirimi yapan kişi, bildirimi haksız menfaat
sağlamak veya bir kişiye zarar vermek gibi kötü bir niyetle yapmamış olması
şartıyla, yaptığı bildirimin konusu olan Suistimal şüphesi ispatlanamasa dahi
korunur.
Bildirimin ilk değerlendirmesinden
sonuçlandırılmasına kadar tüm aşamalarında çıkar çatışması oluşturmayacak
kişilerin görev alması gerekmektedir. Bu aşamalardan herhangi birinde görevli
bir Çalışan, çıkar çatışması şüphesi tespit etmesi durumunda derhal Hukuk ve
Uyum Başkanını bilgilendirir.
Kullanılan başvuru yönteminden bağımsız olarak ihbar
edilen ya da re’sen tespit edilen Suistimaller ve Suistimal şüpheleri, hakkında
bir soruşturma açılmamış olsa dahi, Suistimal Kayıt Sistemine kaydedilir. Her
Suistimal veya Suistimal şüphesi için aşağıdakilerle sınırlı olmamak üzere
ilgili bilgiler tüm detayıyla belirtilir:
·
Şirketin Suistimalden nasıl haberinin olduğu
·
Tarih ve zaman bilgisi
·
Suistimalin türü
·
Suistimalin gerçekleştiği birimler
·
Şüpheli bilgileri
·
Planlanan ve gerçekleşen aksiyonlar
Suistimal Kayıt Sistemine erişim yetkisine yalnızca
Hukuk ve Uyum Başkanlığı ve iç denetim faaliyetleri kapsamında Grup İç Denetim
Direktörü sahiptir. Bildirime ilişkin bilgiler Suistimal Kayıt Sistemine doğru
ve tam olarak aktarılır ve kullanıcılar tarafından değiştirilemez. Suistimal
Kayıt Sistemi bildirim ve devamındaki sürece ilişkin olarak sürekli güncel
tutulur.
Bildirimin Suistimal Kayıt Sistemine kaydedilmesinin
ardından bildirilen Suistimal şüphesine ilişkin ilk değerlendirme yapılır. İlk
değerlendirme sırasında aşağıdaki kriterler dikkate alınır:
·
İddianın güvenilirliği ve tutarlılığı
·
İddia sahibi ile Suistimal şüphelisinin ilişkisi
·
Suistimalin türü ve bununla ilgili Şirket içi
bir düzenlemenin varlığı
·
Suistimalin konumu (Şirket içi/dışı: Eğer Şirket
dışıysa iddia kamu görevlisi içeriyor mu?)
·
Suistimalin zamanı (Ne zaman başladı ve bitti
veya hala sürüyor mu?)
·
Suistimalin öğrenilme ve bildirilme zamanı
·
Suistimalin öğrenilme şekli
·
İddianın konusu
·
Gerçekleştiği iddia edilen veya
gerçekleşeceğinden şüphe duyulan eylemin amacı
·
Suistimalin ciddiyeti ve şiddeti
·
Suistimalin potansiyel etkisi
·
Suistimalin gerektirdiği gizlilik ve
çatışma-ihtilaf durumları
·
Suistimalin maddi değeri (varsa/mümkünse)
·
İddianın resmi bir soruşturma veya dava sürecine
neden olma ihtimali
·
Medya/itibar riski
·
Varsa emsal olaylar
İlk değerlendirme en geç 3 (üç) iş günü içerisinde
tamamlanır ve sonuçları Suistimal Kayıt Sistemine işlenir. Mücbir sebep ya da
ilave araştırma yapılmasının gerekmesi halinde soruşturma süresi 3 (üç) iş günü
daha uzatılabilir.
İlk değerlendirme sonuçlarına göre sırasıyla
aşağıdaki hususların gerekliliği hakkında karar verilir:
·
Tedbir kararı alınması
·
Şirket varlıklarının korunması ya da Şirketin
zarara uğramasının önlenmesi adına acil önlem alınması
·
Başvurucunun anonim/gizli kalması kaydıyla,
Şirket içinde başka bir departmanın görüşünün alınması,
·
Başvurucunun anonim/gizli kalması kaydıyla,
gerektiğinde bildirime konu riskler hakkında Chief Executive Officer’ın (CEO)
ve/veya Grup İç Denetim Direktörü’nün haberdar edilmesi,
·
Soruşturma başlatılması ve görevli Çalışanların
belirlenmesi,
·
Potansiyel delillerin korunması,
·
Kolluk kuvvetlerine veya resmi makamlara
bildirim yapılması,
·
Üçüncü bir tarafa bildirim yapılması,
·
Sigorta şirketinin haberdar edilmesi,
·
Şirket dışı profesyonel destek alınması.
Alınan kararlar vakit kaybetmeksizin ve en geç 1
(bir) iş günü içerisinde uygulamaya konulur ve gerekçeleriyle birlikte
Suistimal Kayıt Sistemine işlenir. Mücbir sebep ya da ilave araştırma
yapılmasının gerekmesi halinde soruşturma süresi 2 (iki) iş günü daha
uzatılabilir.
10.1.
Tedbir
Kararı Alınması
İlk değerlendirme sonuçları ışığında Hukuk ve Uyum
Başkanlığınca aşağıdakilerle sınırlı olmaksızın tedbir kararı alınabilir. Tüm
Çalışanlar ve Yöneticiler alınan tedbir kararına uymak ve gerekli iş birliğinde
bulunmakla yükümlüdür.
·
Kayıtların Korunması (Litigation Hold)
Bu tedbir çerçevesinde, kapsamı kararın içeriğinde
belirlenmek ve Şirketin işleyişini olumsuz etkilememek üzere ilgili kayıtların
ve verilerin değiştirilmesi, gizlenmesi veya imhası geçici bir süre için
yasaklanabilir.
o Konum,
süre, kararın konusunu oluşturan kayıt ve verilerin kapsamı gibi bilgiler karar
ile ilan edilir.
o Karar,
Çalışanların birbiriyle olan iletişimiyle ilgili kayıtları, arşiv verileri,
bilgisayar ve telefon kayıtları da olmak üzere Suistimal şüphesinin anlaşılması
doğrultusunda geniş kapsamlı düzenlenebilir.
o Bilgi
Teknolojileri Direktörlüğü kararın alınmasından önce bilgilendirilir ve sürece
dahil edilir.
o Tüm
otomatik veri/doküman silme veya imha etme yazılımları veya buna yarayan
kurallar askıya alınır.
o Karar,
karara uymamanın sebep olacağı yaptırımların bilgisini de içerecek şekilde tüm
Çalışanlara gecikmeksizin ilan edilir.
·
Erişimin Kısıtlanması
Bu tedbir çerçevesinde, kapsamı kararın içeriğinde
belirlenmek üzere ilgili kullanıcıların e-posta hesapları veya birtakım
verilere erişiminin geçici bir süre için kısıtlanmasına karar verilebilir.
·
Suistimal Şüphelisine Yönelik Tedbir Kararı
Bu tedbir çerçevesinde, Bildirime konu olan Çalışanın
soruşturma tamamlanana kadar idari izne ayrılmasına, görev yerinin veya
çalıştığı birimin değiştirilmesine; Şirket kaynaklarına ve tesislerine
erişiminin kısıtlanmasına veya kullanmakta olduğu Şirket varlıklarına el
koyulmasına karar verilebilir.
İlk değerlendirme sonuçları ışığında Hukuk ve Uyum
Başkanlığınca soruşturma açılmasına karar verilebilir.
11.1.
Soruşturma
İlkeleri
11.1.1. Gizlilik
Soruşturmayla ilgili her türlü bilgi ve belge gizli
tutulur. Yalnızca Hukuk ve Uyum Başkanlığı ve iç denetim faaliyetlerinin yerine
getirilmesi amacıyla Grup İç Denetim Direktörü, soruşturmayla ilgili bilgi ve
belgelere erişim yetkisine sahiptir ve bu bilgi ile belgeler yalnızca aşağıdaki
durumlarla paylaşılabilir:
·
İlave değerlendirme veya eylem gerekmesi halinde
Suistimalle mücadele kuralları kapsamında soruşturmayı yürütme yetkisini haiz
olanlarla,
·
Yürürlükteki mevzuat kapsamında UEDAŞ’ın bir
yükümlülüğün yerine getirilmesi amacıyla resmi kurum ve kuruluşlarla ve
·
Yargı makamları nezdinde bir soruşturma veya
dava sürecinin gerektirmesi halinde yetkili makamlarla.
Soruşturma sürecinde bilgi ve belge sağlayan ve
öğrenen kişiler, sağladıkları ve soruşturma sürecinde öğrendikleri her türlü
bilgi ile belgeleri gizli tutmakla yükümlüdür.
11.1.2. Şeffaflık
Soruşturmanın her aşaması şeffaflık prensibine dayalı
şekilde bilgi ve belgelere dayalı olarak yürütülür. Soruşturmalara yönelik
Şirket içi algının zarar görmesi riski de düşünülerek soruşturmanın sonuçları
ilgili taraflara açık ve anlaşılabilir bir yöntem ve ispatlanabilir araçlarla
bildirilir. Ancak şeffaflık ilkesi, gizlilik ilkesinin gerekliliklerini yerine
getirmemeyi haklı kılmaz.
11.1.3. Tarafsızlık
Soruşturma süreci boyunca görevli Çalışanlar
tarafsızlıktan ödün vermez. Soruşturma aşamasında çıkar çatışması
oluşturmayacak kişilerin görev alması sağlanır. Soruşturmada görevli bir
Çalışan, çıkar çatışması şüphesi tespit etmesi durumunda derhal Hukuk ve Uyum
Başkanını bilgilendirir.
11.1.4. Bağımsızlık
Soruşturma süreci boyunca görevli Çalışanların hiçbir
baskı altına kalmadan soruşturmayı bağımsız bir şekilde yürütmeleri sağlanır.
Soruşturma öncesinde, süresince ve sonrasında olmak üzere; soruşturmayı bu
Plana uygun bir şekilde yürüten Çalışanın bu sebeple iş akdi sonlandırılamaz,
görev yeri değiştirilemez, Çalışan görevden uzaklaştırılamaz, işten el
çektirilemez, talep ya da onayı dışında ücretli veya ücretsiz izin
kullandırılamaz veya Çalışan hakkında misilleme kabul edilebilecek herhangi bir
aksiyon alınamaz. Aksi davranışın tespiti halinde ilgili kişiler hakkında – iş
sözleşmesinin feshi de dâhil olmak üzere – idari müeyyideler uygulanır.
11.2.
Soruşturma
Süresi
Soruşturma 1 ay içerisinde tamamlanması hedeflenir.
Mücbir sebep ya da ilave araştırma yapılmasının gerekmesi halinde soruşturma
süresi 1 ay daha uzatılabilir. Sürenin uzatılmasının gerekçesi soruşturma
sonucunda oluşturulacak raporda belirtilir.
11.3.
Soruşturma
Araçları
Soruşturmanın yürütülmesi aşamasında aşağıdaki delil toplama
ve inceleme yöntemleri kullanılır:
·
Bildirim yapanla, Suistimal şüphelisiyle veya
Suistimal şüphesiyle ilgili bilgi sahibi olabilecek diğer kişilerle mülakat
gerçekleştirilmesi
·
Proje ve tedarikçi dokümanları da olmak üzere
her türlü bilgi, belge, kayıt ve dokümana el konulması ve bunların incelenmesi
·
Şirket tarafından temin edilmiş bilgisayar ve
telefon gibi elektronik cihazlara el konulması ve bunların incelenmesi,
elektronik posta yazışmalarının denetlenmesi, bulutta saklanan dosyaların
araştırılması, GPS raporları ve kamera kayıtlarının incelenmesi gibi dijital
ortamda gerçekleştirilecek her türlü inceleme
·
Sosyal medya platformları, haber siteleri ve
arama motorları gibi platformlar aracılığıyla araştırma yapılması ve çeşitli
şirket kayıtlarının incelenmesi her türlü soruşturma
·
Şirket içi veya dışı soruşturma desteği ya da
hizmeti alınması veya bu hususta bir yazılım kullanılması
Hukuk ve Uyum Başkanlığı soruşturmayı yürütmek adına
kişisel veri de içerebilecek tüm bu bilgi ve belgelere erişme, bunları toplama,
değerlendirme ve yalnızca soruşturma ve yaptırım amaçlarıyla sınırlı olmak
üzere paylaşma yetkisine sahiptir.
UEDAŞ bünyesindeki birimler Hukuk ve Uyum
Başkanlığının bu Plan çerçevesinde desteğe ihtiyacı olması durumunda gerekli
işbirliğini yapmakla yükümlüdür.
Bildirim yapan kişinin sağladığı bilgi ve belgelerin
hukuka uygun elde edilip edilmediği ayrıca incelenir. Bu bilgi ve belgelerin
hukuka aykırı elde edildiği sonucunda varılması durumunda söz konusu bilgi ve
belgeler delil olarak kullanılmaz.
Soruşturma sürecinde görev alan Çalışanlar soruşturma
salahiyetinin sağlanması, delillerin ve gizliliğin korunması için gerekli özeni
göstermekle yükümlüdür.
Bilgi ve belge edinme aşaması da dâhil olmak üzere
tüm soruşturma sürecinde özel hayatın gizliliğine, ifade özgürlüğüne,
haberleşme özgürlüğüne ve kişisel verilerin korunmasını isteme hakkına saygı
gösterilir. Bu kapsamda araştırma sürecinde ve bir delilin dosyaya eklenip
eklenmemesi hususunda orantısallık ile gereklilik ilkeleri çerçevesinde bu
temel hak ve hürriyetler ile beklenen menfaat değerleri arasında dengeleme
analizi yapılır.
11.4.
Soruşturmanın
Planlanması ve Gerçekleştirilmesi
Soruşturma aşamaları aşağıdaki gibidir:
·
Soruşturmanın planlanması
·
Delillerin toplanması
·
Delillerin analizi ve belgelendirilmesi
·
Mülakatların gerçekleştirilmesi ve diğer
soruşturma araçlarının kullanımı
·
Soruşturma ön raporunun hazırlanması
·
Disiplin süreci sonucunda gerekiyorsa yaptırım
kararı ve zararların tazmini
·
Risk değerlendirmesi ve düzeltici eylem
·
Geri bildirim ve soruşturma raporunun
tamamlanması
Soruşturma süreci içerisinde işlenen kişisel
verilerin korunması adına gerekli önlemler planlanır ve alınır.
Tüm deliller, veri ve kayıtlar toplandıktan sonra
aşağıdaki hususlara dikkat edilir:
·
Bütün deliller, veri ve kayıtlar incelemeye
dâhil edilmelidir.
·
Soruşturma ile ilgili olmayan veriler tespit
edilmeli ve soruşturma kapsamından çıkarılmalıdır.
·
Delil, veri ve kayıtların hukuka uygun
yöntemlerle toplandığından emin olunmalıdır.
·
Delil zinciri kayıt altına alınmalı ve
bozulmaması için gerekli önlemler alınmalıdır.
·
Delil, veri ve kayıtların doğru olduğundan emin
olunmalıdır.
11.5.
Soruşturmanın
Tamamlanması
Soruşturmayla ilgili tüm süreç detaylarıyla birlikte
raporlanmak üzere kaydedilir ve Suistimal Kayıt Sistemi içerisinde özetlenir.
Soruşturmayla ilgili tüm süreç ve sonucunda varılan
kanaat ile varsa müeyyide ya da gelişim alanı önerisi Soruşturma Ön Raporunda
belirtilir. Soruşturma Ön Raporu Şirketin Etik Kurulu tarafından değerlendirilir
ve müeyyide ile düzeltici eylemler konusunda karar alınır.
Soruşturma sonucuna göre kontrol mekanizmalarının
yeterliliği, mevcut bir zafiyetin varlığının tespiti ve önlenmesini de içerecek
şekilde yeniden Suistimal Risk Değerlendirmesi yapılmasına karar verilebilir.
Bu doğrultuda Suistimal Risk Haritası ve gerekiyorsa bu Plan güncellenir.
Soruşturma sonucunda kontrol mekanizmalarının
yetersizliği veya bir zafiyetin varlığı tespit edilmişse buna ilişkin bir
düzeltici eylem geliştirilir, bu konu hakkında Grup İç Denetim Direktörlüğüne
bilgi verilir ve gerçekleştirilme süreci takip edilir.
Teşebbüs edilmiş ya da gerçekleşmiş tüm
Suistimallerde yürürlükteki mevzuata, UEDAŞ Disiplin Prosedürüne, UEDAŞ Etik
İlkelerine ve buna bağlı politika ile prosedürlere aykırılık söz konusu olması
halinde iş sözleşmesinin feshi de dâhil olmak üzere idari ve cezai yaptırımlar
uygulanır. Şirket, Suistimal sonucunda oluşmuş ya da oluşması muhtemel itibari,
maddi ya da manevi herhangi bir zararı tazmin ve rücu etme hakkına sahiptir.
Soruşturma Ön Raporu, Suistimal şüphesi bildiriminin
tespitinden sonuçlanmasına ve varsa yaptırım kararına kadar tüm aşamaları
içerecek şekilde tamamlanır.
Suistimal bildiriminin sonuçlarıyla ilgili bildirimi
yapan kişiye, Suistimal şüphelisine ve varsa ilgili kişi ya da birimlere
geribildirim yapılır. Bu geribildirim yapılırken gizliliğin korunmasına önem
gösterilir.
Hukuk ve Uyum Başkanlığı, önemli Suistimal
olaylarının raporlarını Chief Executive Officer (CEO), Grup İç Denetim
Direktörü ve risk seviyesine göre İcra Kuruluna sunar.
Hukuk ve Uyum Başkanlığı, Suistimal bildirimlerini
periyodik olarak analiz eder ve bu analizin sonuçlarını Chief Executive Officer
(CEO), Grup İç Denetim Direktörü ve risk seviyesine göre Yönetim Kuruluna
bildirilir.